Månadens Working class hero - bussföraren Ola Bergdahl

Bussföraren Ola Bergdahl.
Foto: Malin Holmqvist
2015-03-18
Ola är anställd som bussförare med trafikplanerande arbetsuppgifter för BD Buss i Boden. Han har arbetat inom bussbranschen i 31 år, och han tycker det bästa med yrket är arbetskamraterna och resenärerna.

Ola Bergdahl är 51 år. Han är anställd som bussförare med trafikplanerande arbetsuppgifter för BD Buss i Boden. Han är gift och har två barn, Emma som är 22 år och utflugen ur hemmet samt Emil, 18 år som fortfarande bor hemma. Ola bor i Bodsvedjan sedan 21 år.

Ola har arbetat inom bussbranschen i 31 år. Han tycker att det bästa med yrket är arbetskamraterna och resenärerna.

- Jag har aldrig vaknat och känt ångest inför en arbetsvecka. Det är mer en regel än undantag att vi kommer till jobbet i god tid för att kunna sitta och ta en kopp kaffe och surra. Vi träffas så sällan under dagen så det är så värdefullt att få den sociala biten. Min bekantskapskrets består av gamla och nya bussförare och passagerare. Jag trivs med mina kollegor och de människor jag träffar i mitt arbete.

Ola berättar att arbetsmiljön idag inte är som för 30 år sedan.

- Då var det mer varierande arbetsuppgifter och det fanns tid för förberedelsearbete. Efter en körning kunde man få lasta bussgods. Det fanns även tid till att kunna träffa annan personal, ta en kopp kaffe och prata. Idag är schemat så tajt, det är maxat med körningar, det finns ingen luft mellan och körtiderna är så effektiviserade som det går.

Ola är noga med att bussbranschavtalet ska följas.

- Idag har vi ett bra schema, vi har fått ner antalet delade turer till ca 3 pass under en tolvveckorsperiod för den tillsvidareanställda personalen.

På BD Buss i Boden finns bara heltidstjänster bland den tillsvidareanställda personalen.

- Det finns timanställda men de är några procent av det totala körschemat, många har andra arbeten och jobbar extra som bussförare, säger Ola.

Han tycker att det är viktigt att säkerställa anställningstryggheten för Kommunals medlemmar inom bussbranschen vid upphandling.

- Övertagande av personal och krav på kollektivavtal är viktigt!  Det finns en jättestor oro vid upphandlingar, många är rädda att bli arbetslösa och för att behöva få gå ner i lön. Det gynnar även arbetsgivaren om kunnig och erfaren personal får fortsätta jobba inom företaget.

Bussförare är ett bristyrke idag. Ola berättar att det kommer att ställas krav på yrkesförarbevis till hösten och här måste arbetsmarknaden stå beredd. Han vill höja statusen på bussföraryrket och göra det attraktivt.

Därför är det viktigt att börja med att skapa anställningstrygghet, som till exempel övertagande av personal samt krav på kollektivavtal vid upphandlingar.

Han tycker att det är viktigt att vara ärlig i anbudsförfarandet och vid upphandlingar.

- Om företagen inte lämnar anbud på faktiska kostnader får det konsekvenser för de anställda. Insatser behövs alltid gällande arbetsanpassning och rehabilitering och arbetsmiljön i stort.

På frågan om hur Ola ser på Kommunal säger han så här:

- För mig är det en självklarhet att vara med i facket. Kommunal har bra försäkringar och jag får stöd och hjälp när jag behöver. Kommunal förhandlar, bråkar och strider för oss. Jag vet inte var vi hade varit idag om inte Kommunal funnits för oss. Det har även blivit mycket bättre senaste åren. När vi gick över från Transportarbetareförbundet var vi lite tveksamma, Kommunal lade mycket tid på medlemmarna inom vård och omsorg. Vid utbildningar och möten blandades olika branscher och våra frågor kom lite i skymundan. Så är det inte längre, nu förs våra frågor fram.

Kommunals utmaningar då?

- Fortsätt jobba för trygghet vid upphandlingar. Att få ha kvar sitt jobb med samma lön och att arbetsgivaren har kollektivavtal är jätteviktigt, både för oss enskilda och även för bussbranschen i stort.

Motiveringen för Ola som Working class hero lyder som följer: ”Ola har en positiv syn på sitt arbete och ser det positiva i jobbet.”

Och visst är han en hjälte!

Zara Leghissa
Avdelningsordförande