Lyckad förhandling för berörda inom busstrafiken i Örebro

Buss från kollektivtrafiken i Örebro
Lyckad förhandling för bussförare och verkstads/servicehallspersonal inom kollektivtrafiken i Örebro
Foto: Kommunal
2018-09-04
Kommunal har förhandlat fram anställningstrygghet för berörda bussförare och verkstads/servicehallspersonal inom kollektivtrafiken i Örebro.

Svealandstrafiken AB startar upp kollektivtrafiken i Örebro och Odensbacken hösten år 2019 och har nu tillsammans med Kommunal funnit lösningar för att berörda bussförare och verkstads/servicehallspersonal får följa med över till nya verksamheten.

Vi värnar om den svenska modellen med hög organisationsgrad och parter som gör upp via kollektivavtal.

Trafikchefen på Svealandstrafikens AB förklarar att de har ett stort behov av personal inför trafikstarten i Örebro och Odensbacken och har nu tillsammans stärkt den svenska modellen där arbetsmarknadens parter inom bussbranschen tar ansvar för kollektivtrafiken. Även om det inte är en verksamhetsövergång enligt lagens mening så har vi sett fördelarna med ett kollektivavtalat personalövertagande. Vi är därför glada över att vi är överens med Kommunal om att alla inom deras avtalsområde skall erbjudas anställning i Svealandstrafiken AB.

Från Kommunals sida svarar ombudsmannen Clas Hellsing med att det är glädjande att Kommunal och Svealandstrafiken enats om en lösning som tryggar anställningen för personal inom kollektivtrafiken i Örebro.

Genom denna partsgemensamma överenskommelse visar Svealandstrafiken AB att de är en seriös och ansvarsfull part i bussbranschen. Det bådar för gott samarbete säger, ombudsmannen Clas Hellsing.