Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

LSS:en i Hedemora får betalt för hela natten − "Äntligen!"

Ann-Ci Steneryd sektionsordförande i Kommunal Södra Dalarna och Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende gör high five
Ann-Ci Steneryd och Hannele Björklund gläds åt att de äntligen fått till ett lokalt avtal om nattjouren i Hedemora
Foto: Jonas Hasselqvist
2019-03-22
Sovande jour, så står det i avtalet. Men det är inte alltid du får sova, i stället kan du få jobba utan lön under vissa timmar. Något Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende fick uppleva. Men nu är ett nytt lokalt avtal på plats som innebär att de anställda får betalt för hela jourtiden.

Jag fick inte en blund på tre nätter, och då tog jag för givet att jag skulle få betalt för det. Men lönekontoret sa nej, så ser inte avtalet ut. Det fick äntligen arbetsgivaren att vakna, säger hon.

Turerna har varit många och långa, Hannele Björklund minns diskussionerna på 90-talet om ersättningen för jouren, när man gick från bilaga H till bilaga J. Sektionen har också arbetat för ett lokalt avtal sedan 2012. Nu har det alltså blivit verklighet.

− Äntligen! Det känns underbart att få vara med om det här, det trodde jag aldrig jag skulle få se innan jag gick i pension, säger Hannele Björklund.

Prioteriterad fråga

Frågan om ett lokalt avtal har varit prioriterad i sektionen under lång tid.

−  Vi har jobbat från och till med det här sedan 2012, men tidigare har inte arbetsgivaren varit med på banan. Men det känns som att de under den senaste tiden fått en större förståelse för situationen, att det här är inte är rimligt år 2019, säger Ann-Ci Steneryd sektionsordförande i Kommunal Södra Dalarna.

När Hannele Björklunds situation med tre nätter utan övertidsersättning uppdagades så reagerade också arbetsgivaren.

− Det känns så bra att vi fått den här förståelsen från arbetsgivaren. Vi har mer eller mindre fått precis det vi ville ha, säger Ann-Ci Steneryd.

−  Det är förstås inte rimligt att någon ska behöva arbeta utan att få betalt. Det var nödvändigt att se över det här avtalet, säger Elisabeth Helgé, enhetschef på Hedemora kommun.

Arbetsmiljöproblem

Elisabeth Helgé har också under en längre tid sett det här som ett arbetsmiljöproblem.

−  Avtalet är ett led i att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Vi tror också att det kommer att få ner sjuktalen, säger hon.

Vill du vara med och påverka ditt kollektivavtal? Då kan du lämna avtalsförslag inför avtalsrörelsen 2020.

Lämna avtalsförslag här!

Missa inte Kommunal Västra Svealands film om nattjouren inom LSS på deras Facebooksida.