Löfte från Löfven - allmän visstid ska avskaffas

Idag, på Kommunals förbundsmöte lovade Stefan Löfven att alla som jobbar i Sveriges välfärd ska ha trygga anställningar och den allmänna visstiden avskaffas - om Socialdemokraterna vinner valet i höst.

Medlem med skylt "välfärd är trygghet"
Foto: Kommunal

Många medlemmar i Kommunal erbjuds inte fasta anställningar. Det gör arbetslivet, välfärdens verksamheter och privatlivet otryggt. När personal ofta byts ut blir det en stress för alla.

Det sliter på de som måste hoppa runt på olika arbetsplatser och inte vet hur mycket de får i lön nästa månad. Det är också svårt att inte veta vilka kollegor man har, vad de kan och är bra på. Det är rörigt för alla – och det påverkar kvalitén.

Därför har Kommunal i flera år arbetat för att anställningsformen allmän visstid ska avskaffas. Och idag, på Kommunals förbundsmöte lovade Stefan Löfven att alla som jobbar i Sveriges välfärd ska ha trygga anställningar och den allmänna visstiden avskaffas - om Socialdemokraterna vinner valet i höst.

Äntligen!