Lena Rova är maj månads Working class hero

Barnskötaren Lena Rova.
Foto: Malin Holmqvist
2012-05-09
Lena är en stolt barnskötare från Kiruna som jobbat med sitt drömyrke i 19 år. Hon är maj månads Working class hero.

När Lena Rova började sitt yrkesverksamma liv för 19 år sedan gick hon direkt med i Kommunal.

- Det är en trygghet för en själv men också solidaritet, säger Lena. Kommunal är ett fackförbund som har högt till tak och man törs fråga och säga vad man tycker. Det är ett välkomnande förbund.

Lena gick barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet, helt inställd på att jobba med barn. Det var en bred utbildning med all pedagogisk verksamhet.

Yrkesgrupp som lever på nåder

Lena stormtrivs med sitt yrkesval men det finns också en känsla kring yrket som inte är positiv. Bland annat känslan att det är en yrkesgrupp som lever på nåder.

- Tyvärr känns det inte alltid roligt att säga att man är barnskötare, berättar Lena. Yrket ändras men inte titeln. Vi gör samma saker och har samma ansvar som omsorgspedagogerna, redan för tio år sedan. På utbildningar kallas vi för pedagoger fast vi är anställda som barnskötare. Det är som att vi inte duger. Man (politikerna, arbetsgivarna) sätter ett värde på yrkestiteln.

Lena påpekar dock att på arbetsplatserna gör de ingen skillnad på varandra, där är de ett arbetslag.

- Det bästa med jobbet är ju såklart att arbeta med barnen, omsorgen om dem, deras utveckling som sker hos oss i den pedagogiska undervisningen, lek och balansen mellan alla aktiviteter vi har tillsammans. Jag tycker om ordet "daghem" Det är ett fint ord, att barnen har ett hem någon annanstans på dagen när mamma och pappa jobbar.

Förändringar för barnskötare

Lena är inte rädd för förändringar. Under sina 19 år i yrket har hon varit med om mycket. Om det är något som hon idag skulle vilja förändra med sitt jobb så är det att få ett nära ledarskap, något som hon tycker saknas idag.

När hon får höra talas om att Kommunal just nu genomgår ett stort förändringsarbete tycker hon det är positivt och säger:

- Det som är bra med Kommunal är riktigt bra men ibland kan organisationen bli för "spretig". Det känns som att det finns för många bollar i luften och det blir en otydlighet. Reflektioner saknas. Det ska bli spännande att se vad utredningen visar att Kommunal behöver förändra och roligt att få vara en del i Kommunals förändring.

Modersmålspedagog

Där Lena jobbar har de startat upp en ny verksamhet där Lena finns med som modersmålspedagog. Svenska, finska, samiska och mienkeli är språken där Lena håller i mienkeli.

Att Lena älskar sitt jobb går inte att ta miste på, det lyser i ögonen när hon med stort engagemang och energi pratar om verksamheten. Det är precis hos en sån här fantastisk Working class hero man vill lämna sitt barn hos på morgonen.

• Namn: Lena Rova
  • Ålder: 51 år
  • Yrke: Barnskötare
  • Familj: Två flickor, ett barnbarn
  • Livsmotto: Vad är viktigast i livet? I slutändan har vi bara varandra, var rädd om varandra.