Låt proffsen vara proffs!

Folk filmar och fotar. De trängs runt en sjuk person som ligger på marken - samtidigt som en ambulanssjukvårdare arbetar med att rädda ett liv. Det här är en allt vanligare situation för räddningspersonalen. Ayhan Mehmed är ambulanssjukvårdare och tipsar här hur allmänheten kan vara till hjälp vid en nödsituation och vad de bör undvika att göra.

Ambulanssjukvårdare
Foto: Fredrik Sandin Carlson

De senaste åren har allmänhetens uppförande vid olycksplatser förändrats. Nyfikenheten har alltid funnits, men idag går folk nära, de fotograferar och filmar. Det här påverkar arbetsmiljön för blåljuspersonal och för de drabbade.

- Vi får leva med att folk alltid kommer att vara nyfikna på vad vi gör. Men jag önskar att man respekterade att hålla sig på distans när vi har en insats så att vi kan arbeta ostört, säger Ayhan Mehmed, huvudskyddsombud på Samariten ambulans. Han har arbetat som ambulansförare sedan 2001.

Behandlingen av patienten börjar redan på plats. Det betyder att ambulanspersonalen måste börja med att ställa frågor till patienten för att kunna ge rätt behandling. Anhöriga kan då bli frustrerade över att ambulanspersonalen inte bara tar fram båren och kör in patienten snabbt till ett sjukhus.

- Folk tror ofta att all hjälp ska göras på sjukhuset. Vi har en annan kompetens och möjligheter att vårda på plats idag än förr. Vi har en hel del mediciner och kan påbörja behandlingen.

Folks nyfikenhet kan kosta liv. Räddningspersonalen behöver kunna arbeta fritt utan att trängas med allmänheten.

- Ta exempelvis att vi har larmats till en badplats. Räddningstjänsten har påbörjat livräddningsåtgärder. På bryggan har de lämnat ryggsäckar, bårar och saker som behövs till insatsen. Vi kommer med all utrustning som vi behöver. Men ändå står folk kvar på bryggan och är i vägen i stället för att gå där ifrån, säger Ayhan Mehmed.

Många vill också hjälpa till när olyckan är framme. Hur kan allmänheten underlätta för räddningspersonalen?

- När vi kommer till en badplats är det viktigt att vi får fri väg till olycksplatsen. Vi måste så snabbt som möjligt ha patientkontakt. Står det parkerade bilar eller om det är annat i vägen tar det längre tid för oss att komma fram. Det blir också svårare att få med all nödvändig utrustning.

Ambulanspersonalen tar med akutväskan, defibrillator och syrgas till den drabbade.

- Vid behov behöver vi hämta mer utrustning. Därför är det nödvändigt att ha fordonet så nära som möjligt. Det går inte heller alltid att köra båren på gräsmattor, sand eller klippor.

Ayhan Mehmed menar att folk borde tänka sig för innan de lägger ut några häftiga klipp på Facebook eller andra sociala kanaler.

- Vid trafikolyckor filmar folk samtidigt när de sakta åker förbi olyckan. Skulle du vilja att det hände dig om du är sjuk eller skadad?

Allt fotograferande är upprörande. Jag springer inte in på deras kontor och filmar. Vår arbetsmiljö är offentlig, men tänk på den person som är i nöd, säger Ayhan Mehmed.

Vad kan allmänheten göra efter det att 112 är larmat?

1. Om personen andas - lägg den drabbade i stabilt sidoläge (framstupa sidoläge). Påbörja hjärt- och lungkompression om personen verkar livlös.
  2. Frigör så att ambulansen kommer fram – flytta parkerade bilar och annat som är i vägen.
  3. Möt upp ambulansen och visa var patienten är.
  4. Backa när räddningspersonalen anländer. Låt de arbeta ostörda.
  5. Filma och fotografera inte! Respektera integriteten.