Larmade om övertid inom omsorgen blev miljonnota för Gällivarekommun.

Huvudskyddsombudet anmälde till arbetsmiljöverket överträdelse av arbetstidslagen.

Framgång Gällivare
Framgångslådan
Foto: Kommunal
Marita E N
Marita
Foto: Kommunal

Huvudskyddsombudet Marita Eriksson anmälde till arbetsmiljöverket i maj -22 Kommunen för överträdelse av arbetstidslagen.
Kommunal lokalt hade fått signaler från medlemmar om att man arbetade mycket övertid, detta var orsaken till att man begärde ut stickprovslistor och fann stora avvikelser.
Grunderna till detta är att personal både timvikarier och tillsvidareanställda önskat arbeta mer tid och då de varit och vikarierat på olika arbetsplatser inom Kommunen så har de ansvariga cheferna tappat kontrollen över hur mycket övertid de anställda arbetat. Som mest hade en person arbetat 405 timmar extra, det är mer än fem arbetsveckor utslaget på ett år. Ett antal andra hade mellan 100-200 timmar för mycket övertid.

Huvudskyddsombudet Marita Eriksson förstår att man gärna jobbar extra, men de här reglerna finns ju av en anledning då de inte är hälsosamt att arbeta för mycket, och som arbetsgivare fanns det andra åtgärder man kunnat använda sig av.

Arbetsmiljöverket delade den 19 december ut ett föreläggande som tvingar Gällivare Kommun att betala sanktionsavgift på nära 923 000 kronor, nu har Kommunen på sig till 23 januari att godkänna sanktionsavgiften, eller överklaga till förvaltningsrätten.