Krönika: När ska vårdpersonalen få vila?

Att Sveriges regioner går med rekordstora överskott borde vara ett gott tecken. Men när man samtidigt kan läsa i tidningen om regionernas personalbrist, besparingar och varsel blir jag istället riktigt illa till mods. 21 regioner gjorde under förra året ett sammanlagt överskott på 19,3 miljarder kronor – och bara Region Stockholm står för en dryg tredjedel av dem.

Bild på Tobias Baudin med armarna i kors vid en hiss.
Foto: Fredrik Sandin Carlsson.

Under ett års tid har vi funnit oss mitt i en pandemi och det är smärtsamt uppenbart att de generella statsbidragen som nått regionerna inte används på rätt sätt. Och de som får betala priset för det? Ja, det är medlemmarna i Kommunal. Istället för att förbereda inför en andra våg och tänka på återhämtning för sina anställda, har regionerna valt att dra in pengar i verksamheterna säga upp välfungerande lokala avtal eller, som i vissa fall, ge besked om varsel. Det är knappt så man tror att det är sant.

Medlemmarna i Kommunal förtjänar hållbara arbetsvillkor och tid till återhämtning.

Låt oss ta Region Stockholm som exempel. Samma vecka som vi nås av nyheten att regionen gjort ett överskott på drygt 6 miljarder kronor, får vi också ta del av nyheten att undersköterskor på barnakuten på Karolinska blir av med sitt lokala OB-avtal – något som innebär att sjuksköterskorna får dubbelt så mycket i OB-ersättning som undersköterskorna på samma nattpass. Det saknar rim och reson.

Idag arbetar ungefär 64 000 utbildade undersköterskor inom den svenska sjukvården. Många är trötta och slutkörda. Många av dem nekades en extra ledig dag under påsken och nu är oron stor inför sommarsemestern. Det kan inte fortsätta såhär. Medlemmarna i Kommunal förtjänar hållbara arbetsvillkor och tid till återhämtning - och det har regionerna definitivt råd med.

Tobias Baudin
Förbundsordförande Kommunal