Kristin Westermark är juni månads working class hero

Kristin och Sofia hälsar på djuren. Kristin Westermark är juni månads working class hero.
Foto: Malin Holmqvist
2011-06-15
Kristin Westermark, djurskötare och instruktör på Grans i Piteå, är juni månads working class hero. Working class hero är en reportageserie, där Kommunal i Norrbotten lyfter fram medlemmarnas insatser.

Naturbruksgymnasiet Grans Naturbruksskola ligger i natursköna omgivningar i Öjebyn, strax utanför Piteå. Skolan har omkring 80 anställda och på naturbruksprogrammet går runt 240 elever. Kristin Westermark arbetar som djurskötare och instruktör på Grans.

Gemensamt för elever, lärarna och alla som jobbar här är såklart ett stort intresse för djur och natur, säger Kristin och ler.

Och det märker man när man följer med Kristin på rundvandringen bland Grans djur och lokaliteter. Kärleken till djuren. Det är nästan som att de har en speciell kontakt.

- Djuren kan inte prata, men man lär känna varandra och lär sig läsa djuren, det är en konst, berättar Kristin.

Jobbar med sitt intresse

- Det är det bästa med jobbet, säger hon. Att få jobba här med djur och elever. Det är ett fritt och varierande arbete, både inom och utomhus. Jag är lyckligt lottad som jobbar med ett av mina största intressen.

- Om man ska hitta nån nackdel så är det också ett fysiskt tungt arbete.

Internatet på skolan har ungefär 70 platser, i första hand för elever i årskurs ett. Här på Gran kan Du alltså både bo och studera naturbruk i vacker och inspirerande miljö. Kristin själv gick också på Grans en gång i tiden. Det var då som hon kom i kontakt med facket för första gången på riktigt. Facket besökte skolan och informerade om sin verksamhet och Kristin beslutade sig att gå med.

- Man vet att man alltid har någon att kontakta om man har problem. Facket gör bra saker för oss medlemmar, i allt från frågor kring medlemmars arbetsmiljö och kollektivavtalet förstås.

I Kristins arbetsmiljö återfinns många tekniska hjälpmedel vid djurskötseln och mycket styrs av datorerna men Kristin berättar att de är endast ett komplement, ett hjälpmedel som inte ersätter människan bakom.

- Djurkunskapen och helhetsbilden behövs i allra högsta grad. Och det måste vara en människa som hanterar maskinerna som mjölkar eller fördelar maten till exempel.

Fortsatt fackligt intresse

Kristins fackliga intresse höll i sig och hon är numera också regionalt fackligt ombud på Kommunal Norrbotten.

- Facket måste ut och visa oss mer på arbetsplatserna så medlemmarna vet att vi finns i närheten och vad vi gör för dem. Om vi där också hittar nya medlemmar som blir intresserade av att vara med så har vi vunnit mycket.

Vi tackar Kristin för rundvandringen i den härliga miljön bland alla djuren och den vackra naturen.

• Namn: Kristin Westermark
  • Ålder: 35 år
  • Familj: Sambo med två barn
  • Bor: Villa i Bergsviken, Piteå