Kostnadsfri hjälp för dig som blivit utsatt för våld av nära anhörig

Våld i hemmet
Foto: Grafisk
2020-04-07
Det nationella huvudbudskapet för att minska smittspridning är att vi måste hjälpas åt och vara rädda om varandra. Och det finns väldigt många bra exempel på just det.

En av baksidorna med att familjer spenderar mer tid i hemmet är att risken för våld i nära relationer ökar markant. Det som ska vara en trygg plats i livet – hemmet – är inte det för alla. Det kan vara så att en utsatt kvinnas enda andrum är hennes arbetsplats. Eller kanske det enda andrummet är när mannen är på sin arbetsplats.

Vi vet att kvinnor som utsatts för våld ofta söker hjälp efter långhelger och semestrar när den man är rädd för inte finns i närheten. Nu kanske man inte ens får den möjligheten. För det finns inget ”efter helgen” längre, och det finns inget slutdatum för den kris som Sverige befinner sig i.

Mäns våld mot kvinnor är en fråga Kommunal arbetat med länge.

Vår fackförening har en medlemsförmån vi gärna vill påminna om. Man önskar att den inte skulle behöva finnas, men vi vet att den gör stor skillnad för många:

Tillsammans med Folksam erbjuder vi tio kostnadsfria stödsamtal vid Kris- och traumacentrum för alla medlemmar. Det är viktigt att känna till att det råder full sekretess. Det som sägs under samtalen stannar mellan dig och terapeuten.

Tveka inte att ringa om du behöver!

Faktum är att det i flera fall faktiskt har räddat liv.

De flesta av oss tänker att det borde vara så enkelt som att säga: Sluta slå! Men vi vet att det inte är så enkelt. Kvinnojourerna, vårdcentralerna, polisen och arbetsgivarna, ja hela samhället, måste få resurser att prioritera kvinnors utsatthet. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är när vi jobbar tillsammans i hela samhället som vi till sist kan göra upp med gamla strukturer som fortsätter att göra det möjligt att slå.

Ring Folksam på telefon: 020 95 38 27
Här kan du också få hjälp att kontakta Kris- och Traumacentrum (020-95 38 27) samt kvinnojourer i närheten.
Vardagar 07:30 - 21:00, helger 09:00 - 19:00

Sydost