Kostansvarige Helene vill inspirera andra privata förskolor

Kostansvarige Helene Jansson arbetar på privata förskolan Nallarna.
Kostansvarige Helene Jansson arbetar på privata förskolan Nallarna och brinner för att inspirera såväl barnen som kollegorna med sin matglädje
Foto: Privat.
2016-10-20
Kostansvarige Helene Jansson brinner för sitt arbete på privata förskolan Nallarna och vill vara en förebild för andra privata förskolor. Helene är också en av Kommunals avtalsdelegater på området KFO - Fristående skolor, förskolor och fritidshem – ett uppdrag som ligger henne varmt om hjärtat.

– Mitt jobb är min hobby, säger Helene med ett stort leende när hon ska berätta om sitt jobb.

Det råder inga som helst tvivel om att Helene Jansson hamnat rätt i arbetslivet. Efter 31 år i kockyrket, varav de senaste sju åren som kostansvarig på förskolan Nallarna, handlar varje dag om att inspirera såväl barnen som kollegorna med sin matglädje. Förskolan arbetar med så kallad ”grön flagg” och Helene lägger stor vikt vid ett ekologiskt tänk och att lära barnen om sambandet mellan kost och hälsa.

– Vi har en liten örtagård, potatisodling och odlar egna vinbär. Planen är att odlingen ska bli större. Barnen kan själva plocka till exempel kryddor i örtagården till dagens lunch, det ger en ökad förståelse för var maten kommer ifrån. Jag vill att de ska våga prova nya smaker och känna nyfikenhet inför mat, förklarar hon.

Arbetslivet började i köksvärlden

Helene började sin yrkesbana som avdukerska som 16-åring, vilket följdes av jobb som bland annat kallskänka och kokerska. Men svårigheten att få en fast anställning inom köksbranschen under 1990-talet ledde så småningom till att Helene bytte bana och tog anställning på fabriken Astra Tech 1999.

– Det var den dåliga personalpolitiken på den nya arbetsplatsen som väckte min nyfikenhet på hur man kan förbättra arbetsvillkoren genom fackligt arbete. Jag valde att se möjligheter istället för svårigheter, bestämde mig för att gå flera fackliga utbildningar och bli fackligt aktiv på arbetsplatsen, berättar Helene.

Efter sju år på Astra började dock arbetsglädjen sina. Facket och glädjen i det fackliga arbetet var det som höll henne kvar, men intresset för kök och matlagning ville inte riktigt släppa taget om henne. Hon sökte sig därför tillbaka till köksvärlden via jobb i skolmatsal och hamnade slutligen på det nuvarande jobbet som kostansvarig på den privata förskolan Nallarna.

Avtalsdelegat med vilja att förändra

Med sig tog hon det fackliga intresset, och har varit både arbetsplatsombud och skyddsombud på förskolan. Sedan 2011 är hon också invald i avtalsdelegationen för KFO - Fristående skolor, förskolor och fritidshem.

– Det absolut bästa med att vara avtalsdelegat är känslan när allt är klart och påskrivet. När man åker tillbaka hem till kollegorna och känner sig glad och stolt över det man förhandlat fram!

De viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse har varit OB-tillägg och att arbetskläder ska tillhandahållas av arbetsgivaren. Vid den senaste avtalsrörelsen fick de igenom delad semesterdag, vilket var en stor framgång.

Annars är Helenes främsta driv att vara en förebild för andra privata förskolar. Hon vill nå ut till fler och öka medlemsantalet inom det privata.

– Jag önskar mig fler arbetsplatsträffar och att fler medlemmar delar med sig av sina fackliga erfarenheter och vågar ta steget att verkligen engagera sig fackligt.

Om Helene Jansson

Yrke: Kostansvarig på privat förskola
År i yrket: 31
Fackliga uppdrag: Arbetsplatsombud, skyddsombud och avtalsdelegation
Matinspiration: Helene driver det egna Instagram-kontot @springflowerlove där hon delar med sig av härliga recept. Gå gärna in och följ henne. Samt Kommunal på @facket_kommunal, såklart!