Kommunals system går inte att nå - telefon, chatt och mejl fungerar

2022-12-12

Här samlar vi frågor och svar kring Kommunals system och Kommunals a-kassa. Just nu kan du inte nå Mina sidor eller Appen Nära dig. Det beror på att Kommunals a-kassa har blivit utsatta för en cybersäkerhetsincident.

Illustration som föreställer en bärbar dator.
Foto: Kommunal.

Kommunals system är helt fristående från a-kassan, men vi delar samma driftleverantör vilket innebär att även våra system av säkerhetsskäl är nedstängda.

Telefon, sociala kanaler, mejl och chattfunktionen på kommunal.se fungerar fint. Har du en fråga, eller vill bli medlem är du välkommen att kontakta oss via dessa kanaler tills systemen är uppe igen.

Du når oss under kontorstid på telefonnummer 010-4427000.

Vi kan besvara generella frågor medan systemen är stängda, även om det kan ta lite längre tid än vanligt.

Vill du bli medlem? Fyll i vårt medlemsformulärNär vi har mottagit din ansökan kommer vi hantera den så snabbt som möjligt.

Har du mejlat oss de senaste dagarna och inte fått svar? Prova att ringa eller skriv till oss i chattfunktionen här på kommunal.se.

Kommunal's systems are down, which is why you cannot currently reach Mina sidor (My pages) or the app Nära dig. This is because Kommunal's a-kassa has been subjected to a cyber security incident. Kommunal's systems are separate from a-kassan, but we share the same operating supplier, which means that our systems have also been shut down for security reasons.

You can contact us via telephone, social media channels and the chat bot on kommunal.se. If you have a question, or want to become a member, you are welcome to get in touch with us via these channels until our systems are up and running again.

You can reach us during office hours via phone number 010-4427000.

We can answer general questions while our systems are down, but the waiting time can be a bit longer than usual.

Do you want to become a member? Fill out our membership form. We will handle your application as soon as possible.

Have you emailed us in the past few days and not received a response? Try phoning or writing to us in the chat bot here on kommunal.se. You can find the chat bot in the lower right hand corner. You can also email us again via the email addresses listed above.

Vanliga frågor om Kommunals system

Vi kan tyvärr inte komma åt vårt medlemssystem på grund av en driftsstörning, men vi kan svara på allmänna frågor.

Vår leverantör arbetar på att lösa problemet men vi vet just nu inte när det kommer att vara åtgärdat. Driftsstörningen beror på en säkerhetsincident hos vår leverantör. Inget tyder på att Kommunal är drabbade men vi drabbas indirekt genom att flera av våra system inte är tillgängliga under denna tid, t ex medlemssystemet.

Du kan fortfarande bli medlem i Kommunal. Fyll i vårt medlemsformulär eller ring 010-442 70 00. När vi har mottagit din ansökan kommer vi hantera den så snabbt som möjligt.

Nej, inga personuppgifter från Kommunal har läckt.  Kommunal är indirekt påverkade då Kommunal delar samma driftsmiljöleverantör med Kommunals A-kassa. Därför är även våra system av säkerhetsskäl är nedstängda.

Det utskick av fakturor som skulle gått ut den 2 december har blivit försenat på grund av cybersäkerhetsincidenten. Vi har goda förhoppningar om att utskicket kan gå de närmaste dagarna. Du kommer alltså få din faktura i nästa vecka. Det här kan innebära att det blir kort tid mellan utskick av faktura och eventuell påminnelse. Vi hoppas du har överseende med det.

Vi kan tyvärr bara besvara generella frågor medan systemen är stängda, och det kan ta lite längre tid än vanligt att få ett svar.

Fram tills att våra system är fullt aktiverade är det bästa att ringa oss för att få hjälp. Kontakt: 010-442 70 00. Du kan också skriva till oss i vår chattfunktion här på kommunal.se. Du hittar chatten längst ner i högra hörnet.

Vanliga frågor om Kommunals a-kassa

Från tisdag 6 december kan du nå Kommunals a-kassa på telefon på vardagar kl. 9.00-15.00. Telefonnumret är 0771-25 80 00.

På grund av den IT-relaterade incident som påverkar Sveriges a-kassor är Kommunals a-kassas IT-system fortfarande stängda. Det innebär att de bara kan svara på allmänna frågor om arbetslöshetsförsäkringen och medlemskap.

Kommunals A-kassa kommer göra uppdateringar på sin hemsida kommunalsakassa.se och i sina sociala kanaler om det rådande läget.

Det här påverkar inte a-kassans utbetalningar vad de kan se. Men beroende på hur länge de blir tvungna att hålla systemen stängda kan det innebära längre handläggningstid på din ansökan.

Kommunals a-kassa är en av de få a-kassor som har månadsutbetalning (de andra har veckoutbetalningar), vilket innebär att de personer som redan går på ersättning kommer få sina pengar i tid den 22 december. För de personer som inte fått sin ansökan behandlad ännu kommer de antagligen få vänta lite längre eftersom systemen är stängda och det kan innebära längre handläggningstid på deras ansökan.

På grund av en IT-relaterad incident så är a-kassans system nedstängda och därför går det i nuläget inte att ansöka om medlemskap hos Kommunals a-kassa via deras webbansökan.

Just finns ingen prognos på när allt kommer fungera som vanligt igen. Kommunals a-kassa arbetar skyndsamt med att komma till rätta med problemen och kommer under tiden att kommunicera löpande på sin hemsida och sociala kanaler om det aktuella läget.