Kommunals förbundsmöte 2020 flyttas till hösten

Förbundsstyrelsen har beslutat att flytta årets förbundsmöte till 3 september 2020. Beslutet grundar sig på pandemin orsakad av viruset Covid-19, vilket har lett till att stora

sammankomster tillsvidare inte är tillåtna, och även mindre sammankomster i samhället ska undvikas. Rekommendationen är även att resor inom landet ska undvikas.

Kommunals förbundsmöte skjuts fram till hösten 2020
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Förbundsstyrelsen har i sin bedömning vägt in två alternativa lösningar för årets förbundsmöte. Ett alternativ var att genomföra mötet det planerade datumet i vår, men att det skulle ske digitalt. Det andra alternativet var att skjuta fram mötesdatumet till hösten.

Situationen vårt samhälle befinner sig i just nu är unik. Kommunals medlemmar behövs just nu mer än någonsin på sina arbetsplatser runt om i landet. Årets förbundsmöte har också punkter på dagordningen som inte är vanligt förekommande på förbundsmötet. Det ska förrättas val av ny avtalssekreterare, flera överklagandeärenden ska behandlas och en särskild fråga har väckts. Därför har styrelsen kommit fram till att det ett fysiskt möte är att föredra. Vidare bedömer förbundsstyrelsen att Kommunals medlemmar inte lider skada av att senarelägga förbundsmötet till hösten.

Med hänvisning till ovanstående har förbundsstyrelsen beslutat att flytta förbundsmötet till den 3 september. Mer information om exakt tid och plats kommer att skickas till dig som berörs inom kort. Har du redan hunnit boka resor till vårens förbundsmöte påminner vi dig om att kontakta din avdelning för att få hjälp med att avboka dessa.

Nomineringstiden för ny avtalssekreterare kvarstår, sista dag för nominering är den 9 april 2020.