Uppdaterat krigs- och beredskapsavtal för välfärden

Kommunal och de övriga fackliga organisationerna i välfärdssektorn har tillsammans med SKR och Sobona uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet.

Avtal
Foto: Kommunal

—Medlemmarna i Kommunal arbetar i yrken som är avgörande för Sveriges totalförsvar. Vid kris eller samhällsstörning lutar vi oss mot medlemmarna i Kommunal, det är tydligt att ett starkt samhälle är beroende av en stark välfärd. Därför är det så viktigt att vi ser över avtal som reglerar arbetstider och arbetsvillkor för alla medlemmar som behöver fortsätta leverera välfärd även i händelse av krig, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Omvärldshändelser i närtid har satt fokus på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd.

— Välfärdens förutsättningar och förmåga är viktig för Sveriges totala beredskapsförmåga. Därför är ett uppdaterat avtal för krigs- och beredskapstillstånd för personalen i välfärden en nödvändighet, säger Jonas Nilsson, förbundsombudsman på Kommunal.

Det uppdaterade KB-avtalet gäller från och med 1 juli 2022. KB-avtalet ska tillämpas under samma tid som arbetsrättslig beredskapslag (SFS 1987:1262) eller från tidpunkt de centrala parterna överenskommer. Avtalet gäller i berörda frågor oavsett vad som annars följer av centrala eller lokala kollektivavtal.