Kommunal Stockholms län söker regionalt skyddsombud

2019-01-18
Kommunal Stockholms län har ca 78 500 medlemmar och är förbundets största avdelning. Vi söker nu en förtroendevald till uppdraget som regionalt skyddsombud (RSO) på 100 procent.

Som regionalt skyddsombud består ditt uppdrag i bland annat av att göra skyddsronder på arbetsplatser utifrån fastställd plan, rekrytera och stödja lokala skydds- och arbetsplatsombud samt medverka till att bilda skyddskommittéer. Du kommer även att medverka vid arbetsanpassnings- och rehabiliteringsärenden.

Vi söker dig som har god människokännedom och som har förmåga att möta människor i olika situationer. Som person ska du därför vara ansvarsfull, tillmötesgående och ha lätt för att kommunicera, kunna ta egna initiativ, arbeta självständigt och ha lätt för att samarbeta. Du är en mångsidig person och har erfarenhet och intresse av arbetsmiljöfrågor. Du delar de mål och värderingar som Kommunal uttrycker.

Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du har god datorvana. Du ska ha genomgått Kommunals arbetsmiljö/skyddsombudsutbildning. Uppdraget som regionalt skyddsombud kräver att du har körkort och bil.

Uppdraget är på 100 procent (40 timmmar/vecka) och ersätts med förlorad arbetsförtjänst. Mandatperioden är tre år. Du arbetar i ett branschteam med regionala fackliga ombud och ett regionalt skyddsombud. Tillträde enligt överenskommelse.

Urvalsgruppen består i första hand av sektionsföreträdare men kan även vara aktiva skyddsombud/arbetsplatsombud som har de egenskaper vi efterlyser. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

För mer information kontakta Ombudsman/RSO-samordnare Ingrid Höglund på mejl ingrid.hoglund@kommunal.se

Välkommen med en skriftlig intresseanmälan till kansliet.stockholm@kommunal.se märkt med ”RSO” senast den 31 januari 2019.