Kommunal Stockholms län söker regionala fackliga ombud

2019-01-18
Kommunal Stockholms län har ca 78 500 medlemmar och är förbundets största avdelning. Vi söker nu förtroendevalda regionala fackliga ombud (RFO).

Som regionalt fackligt ombud består ditt uppdrag av att hos privata arbetsgivare bistå med allmänfacklig medlemsservice, hantera personärenden, bygga facklig struktur på arbetsplatser, verkställa sektions- och avdelningsaktiviteter samt stötta arbetsplatsombud i deras uppdrag. Ett av de viktigaste uppdragen ett RFO har är dessutom att arbeta strategiskt med medlemsvärvning.

Du arbetar i ett regionalt team med regionala fackliga ombud och regionala skyddsombud.

Vi söker dig som har god människokännedom och som har förmåga att möta människor i olika situationer. Som person ska du därför vara ansvarsfull, tillmötesgående och ha lätt för att kommunicera, kunna ta egna initiativ, arbeta självständigt och ha lätt för att samarbeta. Du är en mångsidig person och har erfarenhet och intresse av arbetsrättsfrågor och förhandlingsarbete. Du delar de mål och värderingar som Kommunal uttrycker.

Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och att du har god datorvana. Du ska ha genomgått Kommunals grundutbildning och gärna någon vidareutbildning.

Just nu har vi en vakans på 100% inom Grön sektor, vilket innebär golf, lantbruk, odling, trädgårdsansläggning och djurbranschen. Inom denna sektor krävs det att du har körkort och bil då många arbetsplatser är svårtillgängliga.

Uppdraget är på 50-100 procent och ersätts med förlorad arbetsförtjänst. Tillträde enligt överenskommelse.

Urvalsgruppen består i första hand av sektionsföreträdare men kan även vara aktiva skyddsombud/arbetsplatsombud som har de egenskaper vi efterlyser. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.

För mer information kontakta RFO-samordnare Helene Grönstedt via mail helene.gronstedt@kommunal.se.

Välkommen med en skriftlig intresseanmälan till kansliet.stockholm@kommunal.se märkt med ”RFO” senast den 31 januari 2019.