Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal söker Lokalombudsman till Kommunal Stockholms län

Glad medarbetare på möte
Foto: Kommunal
2019-09-11
Är du en kompetent förhandlare som genom ditt arbete vill vara med och bidra till att villkoren för Kommunals medlemmar förbättras? Motiveras du av att företräda våra medlemmars intressen som samtidigt lockas av att aktivt arbeta för att värva nya medlemmar till Kommunal? Då har vi tjänsten du söker!

Nu söker vi en lokalombudsman med placering i Kommunal Stockholms län. Lokalavdelningen har omkring 80 000 medlemmar som är organiserade i kommuner, församlingar, Stockholms läns landsting, busstrafiken inom SL:s område, hos privata arbetsgivare med kommunal verksamhet, inom hushållsnära tjänster och inom djur- och naturbruksområdet inom länet. Inom lokalavdelningen finns i nuläget 19 sektioner organiserade.

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder vi dig ett spännande och varierande arbete i en trivsam miljö med kunniga och engagerade kollegor. Som lokalombudsman arbetar du för att kontinuerligt stötta lokalavdelningen och sektionerna. I rollen ingår att arbeta med avtal- och förhandlingsfrågor samt att utbilda och biträda sektioner/medlemmar i t ex rättshjälpsärenden och andra tvister. Tillsammans med medlemmarna, avdelningsstyrelsen och övriga lokalombudsmän bidrar du, på olika sätt, med att utveckla det lokala fackliga arbetet. En viktig del i dina arbetsuppgifter innebär även att aktivt verka för att värva nya medlemmar till Kommunal.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har gymnasiekompetens eller motsvarande och praktisk erfarenhet av förhandlingsarbete, antingen som förtroendevald eller från rollen som ombudsman. Du har god kompetens inom det arbetsrättsliga området samt god kunskap om lagar och avtal samt av hur dessa tillämpas i praktiken. Du kan på ett pedagogiskt och tydligt sätt förklara lagar och processer – inte minst medlemskapets värde. Det är därför viktigt att du behärskar svenska både muntligen och i skrift. Du är en van IT-användare som behärskar Office-paketet. Resor med bil ingår i tjänsten varför B-körkort är ett krav. Har du erfarenhet av avdelningsarbete eller av arbete med organisering betraktas det som fördelaktigt, likaså om du har arbetat med att teckna kollektivavtal. Många av våra medlemmar har en annan språklig bakgrund varför det är meriterande om du har ytterligare språkkunskaper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har lätt för att samverka med andra och som på ett smidigt och flexibelt sätt kan anpassa dig utifrån olika miljöer och sammanhang. Då ombudsmannarollen innebär att arbeta utåtriktat för att väcka intresse och engagemang för medlemskap och fackliga värderingar söker vi dig som är kommunikativ, pedagogisk och initiativrik. Du har goda ledaregenskaper och en förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker vid arbetstoppar och ser lösningar istället för hinder. Givetvis är du även en god ambassadör för Kommunal och du sätter alltid medlemmarnas intressen i fokus. Du delar Kommunals mål och värderingar.

Anställningsvillkor och förmåner

Vi erbjuder en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Tjänsten är placerad på Kommunal Stockholms län beläget på
 Franzéngatan 4 i Stadshagen. Vi tillämpar individuell lönesättning. Kollektivavtal finns med Förtroenderådet för ombudsmän inom Kommunal.

Kommunal arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Vi vill tillvarata de positiva effekter som en jämn könsfördelning och en ökad mångfald kan tillföra verksamheten. Vi förutsätter att du som söker delar Kommunals värderingar och inser värdet av fackligt arbete.

Det viktigt för oss att du ska trivas och må bra på din arbetsplats. Som anställd på Kommunal erbjuder vi dig ett arbete med kunniga och engagerade kollegor i en trivsam miljö. Det är en självklarhet för oss att du omfattas av ett bra kollektivavtal.

Kontakt

Har du frågor kring tjänsten, kontakta lokalkontorschef Daniel Minton, 010-442 89 54. Facklig företrädare för Förtroenderådet är Zoran Rizowski, 070 629 19 89.

Ansökan

Välkommen med din ansökan via e-post ansokan@kommunal.se tillsammans med personligt brev och CV. Ange referensnummer ”1932” i ämnesraden. Sista ansökningsdag är 2019-09-25. Innan du ansöker ber vi dig att läsa igenom hur vi hanterar dina personuppgifter som kandidat. Information om ditt integritetsskydd kan du läsa om här.

Om Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Vi är en viktig samhällspolitisk aktör i Sverige och en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar och anställda som tillsammans arbetar för att tillvarata medlemmarnas intressen på arbetsmarknaden och i samhällslivet i stort. Vår vision är att de viktiga jobb som våra medlemmar har ska vara så bra att de är värda att älska – dygnets alla timmar.

Lediga jobb