Kommunal kräver bättre avtal för deltidsbrandmän i beredskap

Ingen deltidsbrandman i beredskap ska behöva gå ner i lön jämfört med sitt ordinarie arbete. Det är ett av kraven som Kommunal ställer när förhandlingarna om ett nytt så kallat Rib-avtal inleds med arbetsgivarna i SKL och Sobona.

Avtalrörelsen 2019 igång
Foto: Kommunal

Idag har avtalsrörelsen för att få till bättre villkor för alla som arbetar som ribbare dragit igång. Kommunal har fått in flera bra yrkanden och målet är att få till ett nytt avtal som tar hänsyn till det arbete, det slit och den uppoffring det innebär att lämna sitt jobb eller sin familj, mitt i natten eller mitt i middagen. Att de som alltid är redo ska ersättas för sitt slit och har förutsättningarna att göra ett så bra jobb som möjligt. Allmänheten såg, inte minst under skogsbränderna 2018, hur enormt viktiga deltidsbrandmän i beredskap är för att för vårt samhälle. Det vill vi belysa genom att få till ett bättre avtal.

Den 7 mars träffas parterna för ett första förhandlingstillfälle.

Läs  avtalskraven i sin helhet och följ avtalsrörelsen här