Kommunal accepterar industriparternas inbjudan till dialog

Kommunal noterar med glädje att industriparterna fastslår att ”strukturella löneförändringar mellan sektorer kan vara möjliga att åstadkomma”. Vi accepterar självklart deras inbjudan till dialog. För Kommunals del är det självklart att en sådan dialog måste ta hänsyn till de kvinnodominerande yrkenas faktiska värde.

I Dagens Industri (6/11) svarar industrins parter på vår debattartikel om den mansdominerade lönebildningen. Vi noterar med glädje att industriparterna konstaterar att ”strukturella löneförändringar mellan sektorer kan vara möjliga att åstadkomma”. Vi accepterar självklart deras inbjudan till dialog.

Tillsammans kan vi lyfta felavlönade och värdediskriminerade kvinnors löner!

”Utan en framgångsrik exportindustri som förmår konkurrera med omvärlden finns ju ingen välfärd att fördela”, slår industriparterna fast. Det är bara en del av sanningen. Utan en stark social infrastruktur – omsorg om barn och gamla samt sjukvård och utbildning – klarar sig inte exportindustrin. Grunden för all tillväxt och utveckling är att människor känner sig trygga i ett väl fungerande samhälle. Den sociala infrastrukturen gör det möjligt för industriarbetare att gå till jobbet.

Felavlöningen och värdediskrimineringen av kvinnodominerade yrkesgrupper ursäktas ofta med att deras arbete skulle vara mindre kvalificerat. Statistiskt sett ojämställda löner viftas lika ofta bort som bara en ”upplevelse” hos kvinnor. En seriös diskussion om lönebildningen måste hålla sig för god för sådana myter. Ingen har ännu, med trovärdigheten i behåll, kunnat förklara varför det ska betala sig sämre att ta hand om människor än om maskiner. Det är inte rimligt att en undersköterska tjänar 2800 kronor mindre än en verkstadsarbetare.

Kommunals medlemmar har fått reallöneökningar sedan industriavtalet tecknades. Men denna lönenormeringsmodell saknar fortfarande en avgörande faktor för att hela arbetsmarknaden ska fungera väl – nämligen verktyg för att rätta till orättvisa löneskillnader.

Vi ser fram emot att tillsammans med industrin hitta former för långsiktiga och ansvarsfulla relativlöneförändringar som inte hotar den nuvarande modellen.

Lenita Granlund, avtalssekreterare Kommunal
Annelie Nordström, ordförande Kommunal

Läs Annelie Nordström och Lenita Granlunds debattartikel här.

Av: Helen Nordlund
helen.nordlund@kommunal.se