KÖKET DÄR SOLEN ALLTID SKINER

Under mars månad arbetar vi på avdelning Sydväst med branschmånad för kök. Därför hängde vi med personalen i köket på Alfred Dahlin skolan i Huskvarna under arbetsdag.

I köket på Alfred Dahlin skolan skiner solen i både bemötande och mat.
I köket på Alfred Dahlin skolan skiner solen i både bemötande och mat
Foto: Sofia Tollbo

- Att laga god och bra mat är vår främsta drivkraft här, säger Marie Johansson och Suzanne Josefsson.

De båda arbetar i köket på Alfred Dahlin skolan i Huskvarna. Ett kök där solen alltid skiner. Här finns värme, humor och kärlek till god mat. Den positiva atmosfären i köket spiller över på den omtyckta maten som serveras till elever och barn runt om på förskolor i Huskvarna. Köket är extra känt för sitt rika salladsbord och glada personal. Att arbeta i skolkök ställer inte bara krav på goda matlagningskunskaper, här är även social kompetens av stor vikt.

- Vi möter många elever varje dag och ett litet snack med dem kan betyda mycket, både för dem och för oss, säger Suzanne.

Miljötänk för kropp och natur

Personalen i köket arbetar med varierande uppgifter. Det är något som både Marie och Suzanne anser göra jobbet ännu bättre. Att det dessutom är ett arbetssätt som är snällt mot kroppen ser de som en stor fördel. Arbetet i köket kan stundtals vara fysiskt ansträngande vilket man alltså tagit hänsyn till på den här arbetsplatsen. Det finns dock en utmaning och det är att hålla tiderna och laga rätt mängd mat.

Hög kvalitet kommer av god planering

- Att vi håller oss till hålltider under dagen säkerställer att vi serverar mat av god kvalitet, berättar Marie som tillsammans med Suzanne i dag ansvarar för varmrätterna.

I köket arbetar man också för att minska svinnet vilket betyder att det gäller laga rätt mängd mat. Miljötänket är ständigt närvarande och just nu tilllagas mycket vegetarisk mat där rotfrukter utgör grunden.

Solsken i både bemötande och mat

När matsalen öppnar för dagen och de första eleverna dyker upp hälsas de välkomna av personalens glada bemötande. Stämningen i matsalen är god och tacksamheten för den vällagade maten är tydlig.

- Alla elever är så härliga och tackar så mycket för maten, det är ett kvitto på att vi gör bra mat. Den direkta bekräftelsen driver oss framåt, säger Suzanne och Marie och skickar upp fler bleck med fisk och solskenslasagne.