Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Inget nytt tjänstepensionsavtal för Svenska kyrkan

2014-11-27
I slutet av 2012 presenterade Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och arbetsgivarorganisationen KFO en helt ny modell för tjänstepension för de anställda inom Svenska kyrkan. Under 2013 beslutade sig KFO för att inte gå vidare, medan Svenska kyrkan valde att fortsätta. Nu har de inblandade fackliga parterna, däribland Kommunal, beslutat att avbryta överläggningarna och därmed blir det inget nytt pensionsavtal.

För de anställda inom Svenska kyrkan innebär detta att ingen förändring av tjänstepensionen sker inom den närmsta tiden. Pensionsavtalet KAP-KL Svenska kyrkan, som infördes 2006, fortsätter därför att gälla tills vidare.

– Orsaken till att vi valt att inte fortsätta överläggningarna är att det blir svårt för en mindre bransch i Svenska kyrkans storlek att bära ett helt eget pensionsavtal. På längre sikt väntas antalet anställda dessutom minska ytterligare, säger Anne-Maria Carlsgård, ombudsman på Kommunal.

– Vidare anser vi att de anställda inte gynnas av ett byte av pensionsplan under pågående yrkesliv, men vi ställer oss positiva till förhandlingar om framtida pensionslösningar i andra former för kyrkans anställda, fortsätter Anne-Maria Carlsgård.

– Det hedrar också Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation att de inte sa upp det gällande pensionsavtalet, utan istället valde att föra diskussioner om en ny modell under konstruktiva former. Vi ser fortsättningsvis fram emot fler bra samtal om våra medlemmars tjänstepension, avslutar Anne-Maria Carlsgård.

För mer information, kontakta Kommunals pressjour: 010-442 71 30.