Webbinarium: Hur kan vi minska sjukfrånvaron och få friskare arbetsplatser?

Välkommen att delta i ett webbseminarium om hur vi tillsammans kan skapa friskare arbetsplatser. Seminariet ingår i samverkansprojektet Avsiktsförklaring för friskare arbetsplatser där Kommunal ingår tillsammans med övriga centrala parter; fack och arbetsgivare i kommuner och regioner.

Samverkan för friskare arbetsplatser
Foto: Fredrik Sandin Carlson

Välkomna på webbseminarium

Den 13 november klockan 10.40–12.00 bjuder Kommunal och övriga centrala parter in till webbseminariet ”Samverkan för friskare arbetsplatser i kommuner och regioner”

Med på seminariet är bland annat Eva Vingård, professor emeritus samt representanter för SKL och fackliga organisationer. Seminariet sänds från Kvalitetsmässan, arrangör är Kommunernas och regionernas Arbetsmiljöråd (AMR).

Webbsändningen riktar sig särskilt till fackliga representanter och arbetsgivare i kommuner och regioner och i synnerhet till dig som sitter i en central samverkansgrupp/skyddskommitté.

Efter att seminariet har avslutats, finns sändningen tillgänglig att titta på i två veckor.

LÄS MER PÅ KVALITETSMÄSSAN

Sjukfrånvaro är negativ för både arbetstagare och arbetsgivare. Det innebär sänkt livskvalitet för medarbetare, ökade kostnader och förlorade kompetenser i välfärdens verksamheter. Fack och arbetsgivare i kommuner och regioner delar övertygelsen att vi kan skapa välfärd med hög kvalitet och en god arbetsmiljö genom dialog och samverkan.

Parterna har i och med ”Avsiktsförklaring för friskare arbetsplatser” tagit fram en vägledning för att underlätta dialog och samverkan i central samverkansgrupp eller skyddskommitté. I vägledningen finns bland annat sju identifierade framgångsfaktorer, förslag på arbetsprocess för att hitta en väg till låg och stabil sjukfrånvaro samt fyra exempel på hur man kan arbeta i samverkan för friskare arbetsplatser.

För vem?

Seminariet vänder sig till dig som är facklig representant eller arbetsgivare i kommun och region – och extra mycket till dig som är med i en central samverkansgrupp eller skyddskommitté. Seminariet är ett bidrag till hur lokala parter kan initiera eller utveckla en strategi för att nå lång och stabil sjukfrånvaro.

Tips! Se gärna seminariet tillsammans i er centrala samverkansgrupp

Boka in förmiddagen den 13 november i din kalender och samla din centrala samverkansgrupp/skyddskommitté för att titta på seminariet tillsammans.

Läs mer om Samverkan för friskare arbetsplatser

Här kan du ta del av programmets förslag på åtta prioriterade områden för hållbart arbetsmiljöarbete samt bra arbetsförhållanden. Här kan du även ladda ner en vägledning med stöd, verktyg och goda exempel för att jobba med frågan.