Hot och våld kräver ökad säkerhet för blåljuspersonal

Tidigt på måndagen attackerades ännu en gång blåljuspersonal vid utryckning. På väg från ett uppdrag blev ambulanspersonalen attackerad med ett tillhygge. Under de senaste åren har det varit en markant ökning av hot och våld riktat mot blåljuspersonal. För ambulanspersonal och för dessa medlemmar i Kommunal har inslagen av hot och våld blivit ett allvarligt arbetsmiljöproblem.

Ambulanssjukvården är en unik verksamhet där ett flertal aktörer behöver samverka för att nå bästa resultat. Ambulanssjukvården har under de senaste 10 åren genomgått en snabb förändring och utveckling. Uppdragen har ökat markant och medborgarna har högt ställda krav på vad ambulanssjukvården ska leverera.

- De arbetar för att rädda liv men möts istället av hot, våld och stenkastning. Det gör att vi måste arbeta mer med säkerheten för våra medlemmar. Ingen ska behöva känna sig otrygg på sitt jobb, säger Per Holmström, förste vice ordförande.