Henrik Larsson är april månads Working class hero

Henrik Larsson, Working class hero
Henrik Larsson, Working class hero.
Foto: Malin Holmqvist
2012-06-14
Henrik Larsson är namnet till trots dålig på fotboll men klarar ändå av att ha många bollar i luften. Han är grym på jobbet och månadens Working class hero hittar vi på elevhemmet i Arjeplog.

Henrik "Henke" Larsson är april månads Working class hero. Han arbetar som boendevärd på elevhemmet i Arjeplog. Hit blev han headhuntad i augusti 2011, är nyast i arbetslaget och älskar sitt jobb.

Henrik har alltid jobbat med människor, tidigare var han personlig assistent och har även tagit hand om ensamkommande flyktingbarn. På hans nuvarande arbete på elevhemmet bor ungdomar som går gymnasiet, bilsystemteknik-programmet.

Många viktiga roller

- Jag har lätt för att umgås med människor, lyssna och finnas där för dem. Här på elevhemmet så är det många av ungdomarna som är vana att mamma och pappa finns där för dem hela tiden. Nu flyttar de hemifrån, till en annan ort och måste stå på egna ben på ett annat sätt. Då kan det vara skönt för dem att ha någon att prata med och bolla sina ideér, tankar och känslor. Man har olika roller varje dag, allt från mentor, pappa, storebror, kompis och psykolog, säger Henke och ler.

Kommunen har varit hans arbetsgivare sen han var 17 år. Det var dock inte förrän nyligen han bestämde sig för att bli medlem i Kommunal.

Hittills har jag bara positiva erfarenheter av Kommunal. Jag fick en löneökning tack vare dem. Men ni måste nå ut med ert budskap till ungdomarna. Många hamnar i dåliga situationer där de skulle behöva hjälp av facket men inte är medlem. De vet inte om sina rättigheter som anställd, de har inte kunskap om facket överhuvudtaget.

Det märks att Henke trivs med sitt jobb. Han utstrålar glädje när han pratar om det. Det märks också att Henke är omtyckt på sitt jobb. När vi sitter och pratar kommer ungdomar förbi att heja, ställa frågor eller bara småprata med honom.

Kreativiteten flödar

- Det bästa med jobbet är att det är så himla kul, säger Henke med ett leende. Det finns stort utrymme för att vara kreativ och det är kul att få gehör för sina ideér. Vi är en bra arbetsgrupp, öppna och med inställningen att vi är alla olika och gör saker olika. Det är en styrka.

Han är initiativtagare till många temakvällar som exempelvis en LAN-kväll som blev mycket uppskattad. Just nu är det Airsoft som är nästa aktivitet på gång.

- Sen finns det alltid saker som man tycker är mindre bra, som schemat. Det önskar jag att det gick att ändra för att passa in i övriga livspusslet.

Fackligt arbete nästa boll i luften?

Precis som Henrik resonerar kring sitt arbetslag, att det är en styrka att vara olika, så resonerar även Sofia och Kommunal.

- Vi behöver representeras av alla åldrar och från olika yrkesgrupper, för det är så Kommunals medlemmar ser ut. Tillsammans kompletterar vi varandra och är starka, säger Sofia.

I Arjeplog saknar Kommunals sektion en ungdomsansvarig. Kanske det är i en roll som förtroendevald vi träffar engagerade Henrik i framtiden?

• Namn: Henrik Larsson
  • Ålder: 24 år
  • Familj: Flickvän
  • Bor: Arjeplog
  • Yrke: Boendevärd elevhemmet
  • Motto: Leva så bra som jag kan. Ingen girighet, ta det som det kommer.