Hemtjänstens dag = personalens dag

Idag är det Hemtjänstens dag: alltså din dag om du arbetar inom hemtjänst!
Foto: Sofia Tollbo
2021-01-26
Idag Hemtjänstens dag, en dag vi anser är personalens dag. Därför uppmanar vi arbetsgivare att uppmärksamma sin personal genom följande insändare. Insändare undertecknas av sektionsordföranden i avdelning Sydväst.

Hemtjänstens dag: idag är det personalens dag

Den 27 januari är en viktig dag för dig som arbetsgivare inom hemtjänst. Det är nämligen Hemtjänstens dag och därför vill vi uppmana dig att låta din personal stå i fokus denna dag. Tack vare deras fantastiska insatser kan Sverige stoltsera med en äldreomsorg olik någon annan i världen.

Att ha möjligheten att bo kvar i sitt hem så länge som möjligt kan nog vara allas önskan. Men runtom i världen ställer en sådan önskan stora krav på anhöriga och närstående. Det är nämligen de som förväntas hantera vård och omsorg av äldre. En sådan lösning innebär således en orättvisa när äldre saknar anhöriga och närstående som kan ta sig an ansvaret. Den orättvisan har Sverige hanterat med en unik lösning som vi kallar hemtjänst, alltså vård och omsorg i hemmets trygga rum. Trots detta tas ofta hemtjänsten och framför allt dess personal alltför ofta för givet. Därför bör Hemtjänstens dag handla om personalen: de som faktiskt gör det möjligt att Sverige kan erbjuda denna unika möjlighet.

Låt Hemtjänstens dag handla om att se medarbetarna, såväl nu som långsiktigt. Investeringar i personalen idag gynnar både det pågående och framtida rekryteringsbehov som finns inom äldreomsorgen.

Vill vi fortsätta stoltsera med en hemtjänst ensam i sitt slag behöver du som arbetsgivare göra följande:

• Jobba aktivt med arbetsmiljön – det innebär friska, starka och glada medarbetare som både söker sig till yrket och som stannar kvar.
  • Låta proffsen vara proffs – lyssna till deras kompetens och erfarenheter av verksamheten i planering etc.
  • Ge mer och få mer – tack vare Äldreomsorgslyftet kan personal erbjudas kompetensutveckling: en vinst för såväl medarbetare som arbetsgivare.

Klubb Kommunal Vård och Omsorg Varberg

Maria Jörmalm Andersson, sektionsordförande Kommunal sektion Falkenberg

Anne Sjölund, sektionsordförande Kommunal sektion Varberg

Rasmus Eliasson, sektionsordförande Kommunal sektion Vård och omsorg Halmstad