Hans Englund är december månads working class hero

Hans Englund
Hans Englund.
Foto: Malin Holmqvist
2012-04-02
Så här i juletider så passar det väl utmärkt att uppmärksamma duktiga Hans Englund, mest känd för oss som mannen som skapar de fantastiska snöskulpturerna år efter år i stadsparken.

Snön har äntligen kommit till Luleå. Något som månadens Working class hero Hans Englund är särskilt glad för.

- Snöbristen och det milda vädret är ju inte precis de perfekta förutsättningarna för att skapa i snön och jobba fram årets djur till stadsparken, säger Hans med ett leende.

Varje år sen 1986 har Park & natur byggt djurfigurer i is och snö med tillhörande isrutschkana i stadsparken i Luleå. Hans är verksam inom Luleå kommuns parkavdelning med eget ansvar för vintersmyckning av offentliga platser inom kommunen. Vintersmyckningen består främst av skapande som isskulpturer, främst djur men också julskulpturer. Hans är mest känd för allmänheten som mannen bakom det stora isdjuret, huvudattraktionen som enligt tradition återfinns i Luleå stadspark år efter år.

- 1986 fick jag förfrågan att göra dessa isdjur till stadsparken. Det var gamla parkchefen Göran Sundströms idé och jag tyckte det lät som en spännande utmaning. Nu för tiden har ju djuret blivit välkänt och förknippat med Luleå. Det är många som är nyfikna och förväntansfulla på vad det blir för djur varje år, men det håller jag hemligt fram till premiären.

I början av sitt yrkesliv blev Hans medlem i Kommunal, närmare bestämt 1975.

- Kulturen var att man skulle vara medlem i facket och man gick med. Det känns bra att tillhöra ett fackförbund även om jag i min verksamhet inte har så mycket att göra med Kommunal dagligen.

En viktig yrkesgrupp

Sofia från Kommunal håller med Hans. Han är en av Kommunals medlemmar som verkar i det tysta men inte på något sätt är mindre betydelsefulla än andra grupper.

- Alla tänker på hur vackra våra parker är året runt men vet inte vilket jobb det är och vilka som ligger bakom detta. Så därför vill jag lyfta fram någon som arbetar inom det området, säger Sofia. Hans och hans kollegor gör ett fantastiskt jobb med våra parker.

Det bästa med mitt jobb är att det är kreativt. Man får hålla på mycket med abstrakta grejer och hitta på egna saker, det är ett riktigt tankearbete, berättar Hans.

Kommunal eldsjälspris

Att han älskar sitt jobb går inte att ta miste på och hans entusiasm har gjort att han 2005 tilldelades Kommunals eldsjälspris för hans insatser till att göra det offentliga rummet roligare.

Inte heller vi för någon ledtråd till vad det blir för djur i år.

- Nej, det får bli en överraskning för alla, säger Hans hemlighetsfullt.

Det som avgör vad det blir för djur är om det händer något speciellt under året i Luleå eller så är det någon av Hans kreativa ideér som får ta form.

Vi ser som vanligt fram emot årets isdjur i parken och hoppas vädret stabiliserar sig och ger bästa förutsättningarna för skapandet av de fina isskulpturerna.

• Namn: Hans Englund
  • Ålder: 56 år