Halland dominerade finalen i Cup Kommunal

Det var Halland som fick åka hem med prisstatyetten efter onsdagens final i Cup Kommunal. Men silverlaget Södermanland bjöd på motstånd och publiken fick ta del av en spännande match.

Tunga regnmoln och en isande kyla avskräckte inte finalisterna i distriktsflickturneringen Cup Kommunal, Halland och Södermanland, att leverera fotboll på elitnivå. En tapper publik på cirka 800 personer hejade på de hårt kämpande lagen. Efter avspark var spelet laddat från första stund. Halland dominerade med ett stabilt driv som konsekvent pressade tillbaka Södermanland i egen planhalva. Men Södermanland bjöd på starkt motstånd och lyckades få till flera bra inbrytningar och målchanser.

Genomtänkt spel

När Ronja Cronvall sätter 1-0 för Halland ett fåtal minuter in i matchen känns det snygga målet som en bekräftelse på det genomtänkta spelet. Södermanland låter sig inte stoppas av motgången utan kämpar stenhårt vidare. Wilma Persson-Gullqvist prickar skickligt in 2-0. Halvtid nås med fortsatt hårt driv från båda lagen.

Halland tog bäst vara på chanserna

7 minuter in i andra halvlek prickar så Halland in ännu ett mål relativt snabbt efter start genom ett snyggt skott av Ebba Hed. Södermanland kontrar och trycker på stenhårt och får till flera fina chanser. Södermanlands lagkapten Matilda Plan fullföljer med att göra 1-3 till Södermanland. På läktaren jublar Södermanlands hejaklack. Ska det vända nu? Spelet böljar fram och tillbaka men som tidigare är det Halland som ändå lyckas bäst med att ta vara på möjligheterna.

Ida Strömblad som spelat med stenhård energi och skapat flera bra chanser för Halland sätter så 4-1. Tända av ledningen ökar Hallands tryck och Ebba Hed gör sedan sitt andra mål och resultatet slutar på 5-1 till Halland. Motståndet var för hårt för Södermanland men tydligast av allt var glädjen och kämpaglöden i finalmatchen i Cup Kommunal 2015.

Matilda Plan, lagkapten i Södermanland som till vardags spelar i Eskilstuna United DFF, sammanfattar matchen efteråt:

- Vi gjorde dom bra, Vi skulle inte ha gett Ida Strömbäck och de andra yta att avancera på. Vi visste att det kunde hända, vi hade pratat om det innan säger lagkaptenen som tar motgången med professionellt lugn.

”Det är här det börjar”

Hallands lagkapten Josefin Bybrink och Ida Strömblad, till vardags lagkamrater i Kungsbacka DFF, säger blygsamt efter den stora segern och de 5 målen att: - Joo, det funkade bra… Båda är ense om att de kommer att fortsätta spela, att det för de båda snarare är något som börjar än slutar här.

En sak är klar de här tjejerna kommer aldrig att ge sig. Tack och lov!