Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Fullsatt träff om facklig feminism för unga i Uddevalla

Siri Reinhag föreläser om facklig feminism
Foto: Annie Hyrefeldt
Deltagare diskuterar en fråga runt bordet.
Träffen hoppas locka fler unga att engagera sig fackligt.
Foto: Annie Hyrefeldt
Övning om utmaningar i jobbet
Foto: Annie Hyrefeldt
Publiken lyssnar till föreläsning om facket
Foto: Annie Hyrefeldt
Henrik Svensson, ungdomsansvarig Vänerväst, svarar på en fråga.
Foto: Annie Hyrefeldt
Juan Chacon ansvarig för verksamhet för unga i Kommunal.
Siri Reinhag från ungdomsgruppen Stockholm
Kommunal Vänersvästs ungdomsgrupp tillsammans med Juan Chacon och Siri Reinhag
2015-12-17
Även män i kvinnodominerade yrken gynnas av att facket arbetar med feminism. Det och mycket annat diskuterades när närmare 80 unga medlemmar träffades i Uddevalla för att prata om fackliga frågor och feminism.

- Facket behöver föryngras och det är viktigt att ta tillvara på ungas engagemang. De har en inställning att det går att pröva nya vägar. Det drivet ska vi använda, sa Juan Chacon, ansvarig för verksamhet för unga i Kommunal, vid träffen i Uddevalla.

Det handlar om att bygga en stark fackföreningsrörelse för framtiden, som kan möta dagens och morgondagens problem. Därför är det viktigt att prata mer om de ungas situation på arbetsmarknaden, berättade Siri Reinhag, ungdomsgruppen i Stockholm, som föreläste och höll i grupparbeten under dagen.

Facklig feminism gynnar både kvinnor och män

Feminism hade ett stort fokus under träffen. Juan Chacon berättar att han vill få bort den radikala bilden av vad feminism är och få fler att inse att de faktiskt är feminister, även om de inte väljer att kalla sig det.

– Få förstår vad feminism handlar om och vad det är. Vi pratar om vad jämställdhet är och om jämställda löner. Även män i kvinnodominerade yrken gynnas av att vi arbetar med feminism.

Exempelvis talades det om löner, ob-ersättning och jouravtal kontra beredskap. Hur mycket någon tjänar på jouren beror nämligen på om det är ett mans- eller kvinnodominerat yrke. Kommunal har makt att påverka, tillade Siri Reinhag. Men det är när vi tillsammans ställer krav som det blir verklig förändring.

– Vi medlemmar drabbas av ojämställdheten och facket sitter på verktyg för att göra arbetsmarknaden mer jämställd. Medlemmarna är Kommunal, och engagerar vi oss tillsammans kan situationen förändras.

Viktigt att byta erfarenheter

Under träffen gjorde deltagarna olika övningar för att diskutera utmaningar och situationer på jobbet. En viktig del är att få höra hur andra tänker och ta del av deras erfarenheter. Deltagarna ska gå ifrån träffen stärkta och med ny kunskap, menade Siri Reinhag.

– Jag hoppas att deltagarna tar med sig en vilja att driva frågor på sin arbetsplats, och vara en del i den fackligfeministiska kampen. En tro på att vi är förändringen. Och självklart hoppas jag de fått massor med nya vänner.