Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

För första gången anordnar Kommunal Mellersta Norrland medlemsutbildning på vår stugby Jang Ullånger

Kommunal Mellersta Norrland medlemsutbildning på vår stugby Jang Ullånger
Mellersta Norrlands egen trubadur Kjell Berg
Foto: kj
2017-08-11
Kommunal Mellersta Norrlands stugby består av 7 stugor självhushåll, Byn ligger mitt i Värdsnaturarvet Höga kusten.

. Endast några kilometer från skuleberget och nationalparkens badvikar och vandringsleder

Konceptet är spännande och riktar sig mot ensamstående med barn, deltagarna får ha barnen med sig under veckan, under utbildningspassen så är personal med barnen.
Syftet är att försöka skapa fortbildning samtidigt som en känsla av semester och mervärde infinner sig.

Målet är att alla känner att kunskapen om facket, svenska modellen och Kommunal ökat. Alla verkar nöjda och vi har roliga aktiviteter samtidigt som diskussionerna med föräldrarna kring kollektivavtalet och försäkringar och nyttan med Kommunal är givande för oss alla berättar Sara Sjödin som är Avdelningsordförande och med på lägret som utbildare.

Det är jätteroligt att styrelsen fattade beslut att pröva detta sätt att utbilda. Att få sitta och prata diskutera kärnvärden som sollidaritet alla människors lika värde vikten av att vara många, samtidigt som barnen leker är riktig folkrörelse. Vi får nu se vad utvärderingen ger säger Sara.

Deltagarna kommer ifrån sektionerna i Sollefteå
Bräcke samt Krokom.
Bild deltagare.

Veckan varvas med utbildningspass samt aktiviteter tillsammans
Under måndags kvällen for deltagarna och badade i Kälviken som ligger i Skuleskogens nationalpark. Den svenska sommaren bjöd på ca 17 graders vatten. Men som vanligt vågade barnen bada och fara omkring på stranden.

På tisdagskvällen besöktes vi av Mellersta Norrlands egen trubadur Kjell Berg

Onsdagen handlade om svenskamodellen. På eftermiddagen kom Folksam och informerade om medlemsförsäkringarna och pension.

Senare under kvällen avslutades onsdagen, med filmvisning, deltagarna såg filmen PRIDE
Filmen handlar om Sollidaritet, facklig kamp och utsatthet i 80 talets England där gruvarbetarna strejkade under nästan 1 år för att uppnå förbättringar.  När de var som mest utsatta visade sig att sollidariteten och kamratskapen fanns hos den kämpande HBTQ rörelsen.

Torsdagen är en ren aktivitetsdag med besök på Paradisbadet i Örnsköldsvik, dagen avslutas med en grillkväll

Fredagen avslutas till lunch.

Vid vid pennan
Ombudsman Kjell Sjödin