Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.
Stäng

Förskolans dag: för Maria är det ett privilegium att få följa barnens utveckling

Maria Arnestål
Foto: privat, Maria Arnestål
2020-05-14
Idag, på förskolans dag, uppmärksammar vi det viktiga arbete som barnskötarna gör inom förskolan. En av dem är vår medlem, Maria Arnestål, som är barnskötare i Hedemora berättar här om hur det är att arbeta i förskolan.

Vad är det bästa med att arbeta i förskolan?

Jag trivs väldigt bra med mitt arbete som barnskötare. Det är mycket flexibelt och de riktlinjer vi har gör det möjligt att forma arbetet utifrån barnens intressen. Att få se barnens glädje, de kramar man får och den möjlighet att kunna följa barnens utveckling är ett stort privilegium man får när man arbetar med barn.

Jag är också glad över att få vara med och se när de lyckas med olika saker. Det kan vara allt från att lära sig gunga själv, kunna be om vilken frukt eller dryck de vill ha, lära sig skriva sitt namn eller förstå vikten i att vara en god kamrat. Ja, listan kan göras lång på alla fantastiska saker man får uppleva som barnskötare.

Att sen få vara med om, när man varit tre dagar på ett nytt ställe, att ett barn tittar mig djupt i ögonen och säger: jag är glad att du är min fröken. Det är sånt som gör det lätt att gå till jobbet.

Vad kan förbättras inom förskolan?

Det finns fortfarande en del som ser ner på oss barnskötare och det är jobbigt. Arbetet kan många gånger vara stressigt och när det fattas personal händer det att vi får avslag på vikarier.

Sedan borde den administrativa delen av arbetet minskas ner så att vi kan lägga vårt fokus och vår tid på barnen och deras behov.