Förskolans dag: Elsie och Lenah har jobbat ihop i 40 år

Två flickor leker med sina hamsterburar som de har gjort själva av kartong. Andra barn pysslar, ritar och några pojkar klättrar - men det råder ett lugn. Lenah Rosenberg och Elsie Linder har koll på barnen trots att de är utspridda. Men så har de också en viss rutin. De har arbetat tillsammans som barnskötare i fyrtio år.

Träden och buskarna blommar i trädgården på förskolan Ulvsunda Slottsväg 22 i Bromma. Lenah Rosenberg började arbeta här för fyrtiotre år sedan. Hon blev handledare åt Elsie Linder för fyrtio år sedan och det är inte bara början på ett långt arbetsliv tillsammans utan också en lång vänskap. De umgås även familjevis. Det märks att de har kul tillsammans, vilket ger en fin atmosfär till hela avdelningen.
- När vi jobbar är allt så självklart, säger Elsie Linder.
Det är en trygghet för såväl dem själv som barnen.
- Vi tänker på samma sätt och har samma ramar och rutiner. Vi behöver inte ägna tid åt att diskutera saker eftersom vi tycker lika, säger Lenah Rosenberg.

Trygghet och självständighet

Ulvsunda Slottsväg 22 var en av de första förskolor som byggdes i Stockholm för 70 år sedan. Förskolorna spelar en viktig roll för barnens utveckling och lärande.
- Vi vill ge dem trygghet att våga bli självständiga, säger Elsie Linder.
Elsie och Lenah har hela tiden arbetat på avdelningen som heter Myrorna. Avdelningen är för barn från tre år. Elsie och Lenah hade hellre haft barnen från att de var riktigt små.
- Det hade vi förr och då är du med och formar dem på något sätt, säger Elsie Linder.
På väggarna finns porträtt som barnen har ritat av sig själva, här finns en pärlplattevägg och så är ett stort papper uppsatt med olika teckningar som symboliserar tre olika sånger.
- Barnen fick rösta på vilken visa vi ska sjunga vid den årliga sommarfesten. Det blev en delad vinnare mellan ’’Sommaren är kort’’ och ’’Ett fult elakt troll’’.  Så nu får vi sjunga två sånger, berättar Lenah.

Att våga stå för vad man tycker är ett viktigt moment:

- Barnen måste lära sig att tro på sig själva. Varje åsikt är lika viktig - vi är olika och vi måste respektera varandra.

På Myrorna får barnen rösta om allt från vilken bok de ska läsa till vilken park man ska gå till.
- De lär sig att ibland blir det som man vill och ibland inte.
- Vårt viktigaste uppdrag är kanske att lära barnen hur vi är mot varandra - att vi ser och bryr oss om varandra, säger Elsie.

På väggen hänger kassar med batterier och annat som har sopsorterats. Det är från påsen märkt med kartonger som flickorna hittade material till hamsterburarna.
- Vi vill att barnen får in detta med sopsortering redan när de är små. Vi gjorde också ett väldigt populärt besök till återvinningsstationen nyligen under vår skräpplockarvecka, berättar Lenah.

För nio år sedan fick de en ny medarbetare -  förskollärare Sanna Lönnberger. Elsie och Lenah fick vara med vid rekryteringen.
- Det var väldigt bra. När man jobbar med människor är det viktigt att fungera tillsammans i arbetslaget. Har vi inte samma värderingar om verksamheten vet barnen direkt vem de ska gå till.

Det bästa med arbetet

Ett orosmoln som ständigt finns är att antalet barn på avdelningen blir fler och därmed blir det allt mindre tid till vart och ett av barnen. Dessutom går mycket tid bort från barnen eftersom det finns krav på att personalen ska dokumentera. Det är något som Elsie och Lena gärna skulle slippa.

- Det bästa med det här arbetet är barnen - de ger oss så mycket. Det är dem vi vill ha tid att ägna oss åt, säger de.

När de går ut med barnen sätter de på sig sina blå jackor som den kommunala arbetsgivaren håller personalen med. Elsie Linder har en röd knapp fastsatt på jackan där det står ”Stolt barnskötare” - något som de verkligen ska vara.

Vill du läsa mer om branschen Förskola/Skola och yrket barnskötare? Klicka här!

Är du också barnskötare och vill bli medlem i Kommunal? Klicka här!