Hoppa över menyn och gå direkt till innehållet

Flygbladsutdelning mot EU-förslag om försämrade kör- och vilotider för bussförare

Jonas Lindqwist Altéus pratar med resenärer i Borlänge
Jonas Lindqwist Altéus menar att det nya förslaget är en tickande bomb
Foto: Jonas Hasselqvist
Per-Olov Ståhle från sektion Västmanland var en av dem som delade ut flygblad i Västerås
Per-Olov Ståhle från sektion Västmanland var en av dem som delade ut material
Foto: Lena Sjökvist
Jonas Lindqwist Altéus pratar med en bussförare i Borlänge
Jonas Lindqwist Altéus passade på att prata med förarna också
Foto: Jonas Hasselqvist
2019-01-08
I januari röstar EU-parlamentet om nya kör och viloregler för yrkeschaufförer. Reglerna innebär att en förare kan få köra tre veckor i sträck utan ledighet. Körreglerna påverkar också bussförarna.

− Det blir en tickande bomb med en dödsfälla, på grund av att det kommer bli kollisioner, säger Jonas Lindqwist Altéus, busschaufför och regionalt skyddsombud i Borlänge.

I snöyra och rusningstrafik har de gett sig ut för att informera resenärer om EU-kommissionens förslag till nya kör- och vilotidsregler. Förslaget innebär att lastbils- och bussförare kan tvingas att köra i tre veckor i sträck med bara två dagars vila i internationell trafik. För närvarande har de tre dagars vila på två veckor. De kan också tvingas att tillbringa hela helgledigheten i fordonet.

− Om förslaget går igenom så kommer vi inte orka med vare sig vårt eget privatliv eller vara på jobbet i slutändan. Kropparna kommer ta så pass mycket stryk att vi inte kommer kunna sköta vårt arbete, säger Jonas Lindqwist Altéus.

Den 8 januari var kommunalare ute i både Västerås och Borlänge för att informera resenärer om konsekvenserna av förslaget.

− Passagerarna vet inte om att det här är på gång. Men de är väl medvetna om att trötthet dödar i trafiken. Förarna tycker att det är vansinnigt om beslutet tas. De är redan nu för mycket på jobbet, säger Lena Sjökvist, förtroendevald i sektion Västmanland.

Förslaget som stoppades temporärt i somras bland annat efter påtryckningar från Kommunal. Ska nu upp för beslut igen, den 10 januari ska det behandlas i Europaparlamentets trafik och turistutskott.

Kampanjen mot förslaget drivs av Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) i hela EU och i Sverige gemensamt av Transportarbetarförbundet och Kommunal.

− I slutändan är det ingen som tjänar på det här. I det korta loppet tjänar arbetsgivaren på det efter som de kan lägga ut mer arbete på färre personer. Men i det långa loppet kommer det bli fler sjukskrivningar vilket gör att det kommer bli dyrare för arbetsgivaren, avslutar Jonas Lindqwist Altéus.

Du kan läsa mer på ETF:s hemsida (länken är på engelska)

Jonas Hasselqvist, Kommunikatör Kommunal Bergslagen