Gemensamt seminarium med Kommunal och Vårdföretagarna i Riksdagen om den personliga assistansens villkor

Villkoren blir allt tuffare för assistansbranschen, både för den anställde i sin roll som assistent och för arbetsgivarna att kunna erbjuda schyssta avtal och personlig utveckling. Fram till 2026 behövs över 8 000 fler personliga assistenter. Det är redan idag svårt att rekrytera personer till detta livsviktiga yrke. Hur kan vi locka fler personer till branschen när dagens system inte garanterar samma villkorsutveckling som övriga arbetsmarknaden?

Felix Finnveden om personliga assistenters villkor i Riksdagen
Foto: Kommunal

Detta diskuterades i ett gemensamt seminarium mellan Kommunal och Vårdföretagarna i Sveriges Riksdag idag den 3 april 2019. Med på plats fanns Felix Finnveden, erfaren personlig assistent och fackligt förtroendevald i Kommunal, för att berätta om sin vardag som personlig assistent.

Felix, vad tar du med dig från seminariet?

- Jag tycker det är bra att vi alla verkar ha en tydlig gemensam samsyn på vad som behöver förändras. Det viktigaste är att personliga assistenter behöver ordentliga anställningar. Har vi inte riktiga anställningar så kommer all annan rättighetslagstiftning falla. Utan trygga anställningar kan vi inte vara fria från diskriminering eller skydd mot sexuella trakasserier. Arbetsmiljöarbetet försvåras och alla våra rättigheter faller med anställningsformen.

- I samband med #Metoo kom det även information från Arbetsmiljöverket att personliga assistenter är den yrkesgrupp som är mest sjuka till följd av sexuella trakasserier. Tyvärr är det inget vi pratar om för att risken att bli av med jobbet är för stor.

Vad behöver göras nu?

- Om företagen upplever att den nuvarande assistensersättningen inte kan erbjuda tillsvidareanställningar så behöver vi fokuseras på det.

- Eftersom varje enskild brukare är unik behöver även vi assistenter erbjudas utbildning och då måste pengar finnas för kompetensutveckling. Tyvärr är marginalerna så pass små idag så vi inte kan få det mest grundläggande och då kan vi heller inte utvecklas.

Snart är det avtalsrörelse! Vilka avtalsförslag tycker du är viktiga?

Det finns otroligt mycket att tycka till om! Personliga assistenter borde ha full lön - alltid. Eftersom vi är timavlönade och inte månadsavlönande så får vi heller inte högre semesterersättning. Det viktigaste är att skriva ett avtalsförslag på det man brinner för och tycker illa om i sitt avtal. På så vis kan man själv vara med och förändra!

Vill du skriva en avtalsmotion och vara med och förändra?