Facklig-politisk samverkan har fått Säffle kommun att tänka om

Barnskötare i förskola
Barnskötarens roll och status i fokus.
Foto: Lennart Engström, Kommunal
2018-09-13
Säffle kommun har sedan år 2000 haft ett politiskt beslut i kommunfullmäktige om att vid nyanställning ska det vara lägst högskoleutbildad personal som ska anställas inom förskola och fritidshem. Ett beslut som av och till funnits och fortfarande finns i många kommuner runt om i landet. Beslutet har utestängt barnskötare från att få tillsvidareanställning inom förskolan.

Många barnskötare kan vittna om att de i många år har fått gå som obehöriga vikarier för förskollärare som inte funnits. Efter facklig-politisk samverkan mellan Kommunal och Socialdemokraterna i Säffle under vintern/våren 2017-2018, lämnade Socialdemokraterna in en motion som har fått kommunen att tänka om.

Det tidigare beslutet har visat sig vara kontraproduktivt för i all den stund som barnskötare inte anställdes och det samtidigt var svårt att rekrytera förskollärare som inte finns, har arbetsgivaren fått plocka outbildade till branschen. Därmed har kompetenskravet istället sänkts inom förskoleverksamheten genom åren istället för att höjas, som egentligen var tanken med beslutet från början.

Det facklig-politiska arbetet ledde även fram till att politikerna tog beslut om att göra barnskötare anställningsbara på tillsvidareanställningar igen samt att återigen starta barn- och fritidsprogrammet på den lokala gymnasieskolan i Säffle från och med höstterminen 2018 för att få fler barnskötare med utbildning.

I ett inslag från utbildningsradions program Skolministeriet kan ni lyssna på bland annat Mikael Bykvist - barnskötare, medlem och arbetsplatsombud i Kommunal och hans arbetskamrater på förskolan Illern i Säffle och deras reflektioner i frågan.