Facklig framgång: Rätt skyddsutrustning på Edshultsgårdens demensboende i Leksand.

Skyddsombud
Foto: Kommunal
2020-05-22
Marita och Amanda är undersköterskor och skyddsombud på Edshultsgårdens demensboende i Leksand. Här berättar de om hur de har drivit frågan om rätt skyddsutrustning och nu äntligen fått rätt!

Under hela våren har vi suttit med och gjort riskbedömningar och konsekvensanalyser som uppdaterats varje vecka samt en handlingsplan. Det har gjorts på rätt sätt men vi ansåg till slut att det var mycket som inte blev rätt ändå. Det är ju stor skillnad på vad som står i en plan och vad som faktiskt händer. Vi har tryckt extra mycket på visiren men även munskydden som vi efter en tid upptäckte inte var godkända som skyddsutrustning vid misstänkt eller konstaterad smitta av covid-19. Till slut tröttnade vi och la en 66a, vilket är en framställan vi som skyddsombud har rätt att göra enligt Arbetsmiljölagen. Vi blev inte nöjda med svaret som vi fick av vår arbetsgivare så då skickade vi in den till arbetsmiljöverket förra fredagen. I onsdags hade vi ett telefonmöte där Arbetsmiljöverket gav oss rätt! Arbetsgivaren fick fyra timmar på sig att få fram rätt skyddsutrustning, annars skulle alla arbetsmoment där det misstänks smittspridning utföras med en meters distans (vilket ju är omöjligt i arbete med demenssjuka).

Efter endast ett par timmar så kom det flera kartonger med godkända visir och munskydd till arbetsplatsen!

Äntligen kan vi känna oss trygga och säkra på jobbet och det känns som en enorm seger för oss som skyddsombud! Egentligen borde det vara en självklarhet med godkänd skyddsutrustning men tyvärr ser det inte ut så överallt. Vi hoppas att vår fackliga seger kan stärka andra skyddsombud att våga driva frågan och inte ge upp!

Ta hjälp av Arbetsmiljöverket och andra fackliga ombud som kan stötta er.