Facklig framgång: Stopp för privatisering av personlig assistans i Varberg

Stopp för privatisering av personlig assistans i Varbergs kommun! Tack vare påverkan från Kommunal.
Foto: Sofia Tollbo
2021-01-14
I juni 2020 fattade Socialnämnden i Varbergs kommun beslutet om att lägga ut all personlig assistans på privata arbetsgivare. Nu backar nämnden på beslutet efter påverkan från Kommunal

Beslutet att förlägga all personlig assistans på privata arbetsgivare skulle beröra 115 anställda och 20 kunder som har Varberg kommun som arbetsgivare. I juni fattades beslutet av Socialnämnden men beslutet har inte gått obemärkt förbi. Inte minst för Kommunal.

- Vi på sektion Varberg har uppvaktat Socialnämnden vid ett flertal tillfällen, berättar Ing-Marie Åkesson (regionalt fackligt ombud) och beskriver samtidigt hur sektionen anordnat informationsträffar för personalen tillsammans med Varberg Omsorg.

Påverkan - på olika sätt

Sektion Varberg har arbetat aktivt för att påverka kommunen att fatta ett så välgrundat beslut som möjligt. Ett beslut som gynnas såväl medarbetarna som brukarna. Därför överlämnade sektionen tillsammans med personal och arbetsplatsombud en skrivelse till Socialnämnden 2020. I samband med detta rapporterade Hallands Nyheter från överlämningen.

- Vi har tagit plats i media där vi uttalat oss om hur en privatisering skulle påverka personalen, förklarar Ing-Marie Åkesson som också berättar att en del av påverkansarbetet handlat om att påverka Socialdemokraterna lokalt i Varberg.

Påverkan får resultat: Facklig framgång i frågan

Idag meddelar Moderaterna i Varbergs kommun att de backar på beslutet. Det innebär att beslutet nu saknar stöd för att gå vidare i frågan.

- Det här är en stor facklig framgång för personlig assistans i Varberg, säger en glad och stolt Ing-Marie Åkesson.

Läs även artikel kring ämnet i KA