FACKLIG FRAMGÅNG I REGION HALLAND

Facklig framgång i Region Halland!
Foto: Sofia Tollbo
2020-10-23
Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.

- Politikerna hörde till vårt krav och deltog i vår centrala samverkansgrupp för vidare diskussioner, beskriver sektionsordförande Görel Stoltz, sektion Varberg Regionen.

Ersättningsfrågan tar fart

Tillsammans med andra fackförbund presenterade Kommunal förslag på olika former av ersättning. Kommunal krävde en månadslön som ersättning men regionpolitikerna kunde av ekonomiska skäl inte godta kravet. Inom regionen finns ca 8500 medarbetare vilket skulle medföra en alldeles för stor kostnad för regionen.

Region Halland fattar beslut - tack vare de fackliga organisationerna

Det har skett en dialog mellan de fackliga organisationerna  samt regionpolitiken och det var politiken som la fram förslaget på 5000 kr för Central samverkansgrupp.  Och nu har de fattat beslutet: alla anställda som arbetat 3 månader under perioden 1/3-31/12 får 5000 kr extra utbetalt på sin decemberlön.

- Detta beslut kom till tack vare Kommunals skrivelse i maj, säger en stolt Görel Stoltz.