Närmare 500 gick i fackeltåget mot rasism

2015-12-15
Närmare 500 demonstranter samlades till fackeltåget mot rasism i lördags för att visa att vi tillsammans är många som står upp för rättvisa, jämlikhet och alla människors lika värde.

Det var för tionde året som  LO-distriktet tillsammans med nätverket mot rasism anordnade fackeltåget för alla som vill visa sitt motstånd mot de antidemokratiska krafterna som finns i vårt samhälle, ute på arbetsplatserna, i skolorna och i styrande politiska organ.

Konferencieren Kawa Zolfagary, skribent, nätaktivist och pressekreterare på Kommunal, hälsade de samlade demonstranterna på Södermalmstorg välkomna. Därefter höll SSU Stockholms ordförande Hanna Jokio och Ung Vänsters andre vice ordförande Elin Morén tal innan fackeltåget avgick till Medborgarplatsen.

Via Mariatorget och Götgatsbacken skallade ropen ”Kampen fortsätter, rasismen ska krossas!” och ”Ingen människa är illegal”. Längs vägen stannade människor upp, fotograferade och ropade med i talkörerna.

På Medborgarplatsen fortsatte mötet med tal av Jenny Bengtsson, ordförande i Hotell- och restaurangfacket Stockholm-Gotland och Soran Ismail, skribent och programledare.
Kawa Zolfagary avslutade demonstrationen med att tacka alla demonstranter och efterlysa andrum. Att vi måste hjälpas åt att skapa andrum för de som flyr. Och det ska vi göra därför att vi kan. Och vi vill. Vi ska!