ESF projekt: Undersköterskornas kompetensutveckling inom kommun och landsting

2016-04-01
Under veckan har Jessica Hjelte från Kommunal Luleå haft möte med Lena Vikström från NLL sektionen angående undersköterskornas kompetensutveckling inom kommun och landsting.

Här berättar Jessica om projektet.

Vi har bollat ideer, egna åsikter och erfarenheter och vi är överens, något måste hända för att vi ska bevara men även utveckla våra kompetenser. Vår yrkesgrupp är värda en mycket högre status.

Vi har även hittat modeller från andra kommuner och landsting som har varit riktigt lyckade och på så sätt känner vi oss trygga med den projektidé som vi just nu har kommit fram till. Nästa vecka är det inbokat intervjuer med undersköterskor med anställning på Sunderby Sjukhus för att höra deras åsikter om kompetensutveckling.

Under våren och hösten 2015 utbildades två personer, en ombudsman och en förtroendevald från Kommunal Norrbotten till att genom Europeiska socialfonden (ESF) söka projektpengar till projekt som ska handla om kompetensutveckling. Det är därför dagens möte har skett då behovet av kompetensutveckling alltid finns i olika yrkesgrupper men framförallt hos undersköterskor.