En nominerad hjälte

Vivi-Ann Berglund uppmärksammas som månadens Working class hero.
Foto: Sofia Eriksson
2014-04-07
Det kom ett mejl till Kommunals avdelning i Norrbotten, där en arbetsgrupp på Mogården i Piteå ville nominera sin arbetskompis till månadens Working class hero.

Vivi-Ann Berglund, eller Vivi som hon kallas, är inte bara en arbetskompis utan även arbetsplatsombud i Kommunal.

Motiveringen till varför vi skulle välja just Vivi-Ann lyder:

”Hon är seriös i sitt fackliga arbete och i sitt omsorgsarbete. Hon står alltid på sig och har suttit i många möten om personalneddragningar och besparingar. Hon är dessutom en riktig glädjespridare. Hon har alltid tid att lyssna på oss kollegor. Det hon inte har svar på direkt, kollar hon upp och informerar oss om. Bland de boende är hon väldigt uppskattad som den solstråle hon är, alltid med ett leende över eller en kram. Hon sprider glädje och har oftast tid över för en kopp kaffe och några uppmuntrande ord på ”pijtmåle”.  Just nu går hon en värdegrundsutbildning i fackligt arbete och hon ”bubblar” av ny information. Ingenting är omöjligt då man heter Vivi-Ann Berglund! Hon är VÅRAN ”Working class hero”! Hoppas ni vill hjälpa oss att fortsätta uppmuntra henne, både för det fackliga och det omsorgsarbete hon utför!”

Självklart kunde jag inte motstå en sådan nominering, så några dagar senare packade jag in mig och en tårta i bilen med siktet inställt på Mogården i Piteå.

Mogården är ett omsorgs- och äldreboende med 60 vårdplatser och cirka 45-50 anställda. När jag kommer upp till avdelningen så har personalen samlats i personalrummet för att invänta Vivi som dagen till ära har ledigt. När Vivi så anländer blir det kaffe och tårta samt en hel del prat om jobb, semestrar, vikariers situation och allt annat som avhandlas i ett fikarum på en arbetsplats.

När så jag och Vivi får lite egen tid så passar jag på att ställa lite frågor. Vi kommer in på varför hon blev undersköterska...

Det blev Vivi för cirka 37-38 år sedan och från början var hon skötare, som visste att inom vården fanns det jobb. Vivi gick den då tvååriga vårdlinjen. Det bästa med jobbet är arbetskamraterna och alla guldkorn hon fått förmånen att träffa genom åren. Det som kan bli bättre med jobbet är att det borde bli mindre stressigt, mer fokus på omvårdnad och mindre på administration.

1978 blev Vivi medlem i Kommunal, det fick hon med sig hemifrån; man skulle vara med i facket! Det bästa med Kommunal tycker Vivi är många olika delar. Kommunal har bra försäkringar, ”Kommunal direkt” dit man som medlem kan ringa för att få råd i olika frågor, regelbundna träffar för de som är arbetsplatsombud. Kollektivavtalen som reglerar lönen, att vi har möjlighet att förbättra dem i avtalsförhandlingar så att vi medlemmar får upp lönen, att vi kan kämpa tillsammans för bättre arbetsvillkor och bättre arbetsmiljö. Om inte facket fanns hade nog inte Sverige sett ut som det gör idag. Det är en trygghet att medlemmarna kan få hjälp av facket om de hamnar i ”strid” med arbetsgivaren. Det handlar såklart även om att det är en solidaritetshandling att vara med i facket.

På frågan om vad som Kommunal kan göra bättre så tycker Vivi att vi borde ha mer medlemsutbildningar men efter att jag informerat om alla de medlemsutbildningar som vi faktiskt har så enas vi lite om att det kanske är informationen ut till medlemmarna som måste bli bättre. Utbildningar finns det men vad är meningen om väldigt få eller nästan ingen känner till dem?

Vivi avslutar med att vi även borde kunna ha mer tips till de som vill jobba i vården eller inom våra andra branscher.

När mötet med Vivi är klart så sprudlar jag av ny energi och inte en sekunds tvekan har jag om att vi valde helt rätt hjälte denna månad!

• Namn: Vivi-Ann Berglund
  • Yrke: Undersköterska
  • Ålder: 56 år
  • Familj: Gift och har ett barn, en son.
  • Arbetsplats: Mogårdens äldre- och omsorgsboende, Piteå

Text: Sofia Eriksson