En glimt av livet och arbetslivet på en lantgård

Gröna ängar och röda lantgårdar som är omgärdade av björkar med höstgula löv. Vägen till gården leder genom ett otroligt vackert odlingslandskap. Väl framme möts vi av nyfikna blickar från kalvar som står i olika hagar.

Lantbrukare matar en ko.
Foto: Kommunal

Gården ligger utanför Västerås och är störst i Sverige på produktionen av mellankalv. När det är fullt här finns det tusen kalvar som är en vecka gamla upp till elva månader.

Här arbetar Johan sedan åtta år tillbaka - han är även arbetsplats- och skyddsombud. Förutom Johan arbetar hans kollega Erik heltid samt två lettiska arbetskamrater på halvtid. Dessutom jobbar chefen för gården här.

Arbetstiderna på gården är halv sju till fyra samt var fjärde helg. Johan tycker att de till stora delar har en bra arbetsmiljö med allt vad det innebär.

Vi köper och handlar själva arbetskläder som vår arbetsgivare betalar. Men vi sliter på dem så länge som möjligt, säger Johan.

- Detsamma gäller personlig skyddsutrustning som hörselskydd, skyddsskor med stålhättor, visir och annat som chefen betalar.

Men att arbeta på en liten privat lantgård betyder att du befinner dig i någon annans hem. Du arbetar och lunchar dagligen med chefen samtidigt som du måste kunna ställa krav på arbetsmiljön. Det kan därför vara svårt att hitta en balans i rollen som arbetsplatsombud.

Kollegan Erik bryter in i samtalet.

- Vi jobbar bra ihop med chefen men vi kommer inte bli kompisar. Det är strikt skillnad. Du ska aldrig vara bästa vän med chefen. Om jag säger till chefen ’’fixa det där’’ måste han förstå att det inte är kritik utan en skyddsåtgärd, menar han.

När någon är sjuk får de andra jobba mer.

- Men eftersom vi inte har mjölkkor är djuren mindre känsliga om utfodringen inte sker exakt på samma klockslag.

På en liten gård kan det bli svårt att få tid till det systematiska arbetsmiljöarbetet.

- Det är ett dilemma, arbetsmiljö till vilket pris? Vi får inte jobba själva med djuren, men det är svårt att undvika. Det fungerar inte om vi inte skulle göra det ibland. Det blir dyrt och tar tid om man ska vara två som gör jobbet. Vi använder dock mer maskiner idag än när jag började, berättar Johan.

Erik och Johan är överens om att hanteringen av arbetsmiljön är mycket av en generationsfråga.

- De som är yngre har ett annat skyddstänk, säger Johan.

Vi går in i djurstallet. Johan och Erik lägger ut ny halm som gör det mjukt för djuren att vila på. Då och då klappar de kalvarna samtidigt som de sprider ut halmen. En av kalvarna kräver extra mycket uppmärksamhet och vill oavbrutet vara i centrum för all uppmärksamheten.

Damm från halmen yr runt i luften så pass att det blir sämre sikt under ett kort tag. Johan och Erik hjälps därefter åt att ge kalvarna ensilage. Kalvarna hoppar och skuttar av glädje när över att det är dags för mat. Johan håller upp en näve ensilaget.

Känn på kvaliteten. Så här är ett bra foder. Det luktar sött och gott utan en tillstymmelse till mögel.

Kalvarna på gården äter fem ton spannmål med pellets varje dag. Höjning av spannmålspriserna slår därför hårt mot denna verksamhet. Djuren lugnar ned sig och ägnar sig åt maten. Varje kalv ska växa tio kilo i veckan så de får äta så mycket de orkar.

- Du måste alltid tänka dig för när du går in till djuren. Har du inte respekt för dem är du körd. Djurskötare är ett av de farligaste yrken som finns.

Även kärleksfulla yttringar kan göra ont.

- En av våra kor älskar att gosa. När du kommer in i hagen boxar hon alltid till dig rejält i sidan för att visa hur mycket hon tycker om dig, säger Johan och ler.

Sommarens torka var besvärlig för djuren

- Vi slapp nödslakta och hade tillräckligt med foder. Vi behöver inte ha foder med höga fodervärden, som du behöver ha när du har hästar och mjölkkor, som är mycket känsligare. Vi har också gott om foder för hela vintern.

Överallt där vi går förbi springer kalvarna fram till staketet för att hälsa eller tittar nyfiket upp på oss.

Ingen kalv här är uppbunden. Våra djur har det bra och det anser veterinärerna också. Ett tecken på det är att de är tillgängliga, pigga, glada och att de är sociala. De gömmer sig inte utan är friska och jag uppmanar alla att köpa svenskt kött, säger Johan.

Johan är kritisk mot offentliga upphandlingar.

- Det är så sjukt att upphandlare köper det billigaste köttet som ibland transporteras över halva jordklotet – vilket miljötänk! I Sverige har vi en bra djurhållning. Här får djuren endast antibiotika om de är sjuka inte i förebyggande syfte som i övriga Europa, säger han.

Kalvarna har fullt upp med att äta och Erik och Johan ska fortsätta med annat arbete på gården.

- Det roliga med att jobba på lantgård är att det är så varierat och naturligtvis är kontakten med djur viktig. Jag kan vara trött när jag är på väg till jobbet, men blir på bra humör så fort jag träffar djuren. Det här är livskvalitet. Det här begriper inte stadsborna, säger Johan.