Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

En enkel analog idé ledde till pris

2016-12-16
Hela tio stycken bidrag var nominerade att vinna det prestigefyllda priset Årets skyddsombud 2016 för Kommunal Öst. Men det var en briljant idé som tog hem priset.

Årets Skyddsombud 2016

Det var en glad vinnare och mottagare av priset Årets skyddsombud 2016 som mötte upp medlemstidningen på Sektion Nordväst i Katrineholm där han fick motta blommor, tårta och prischeck.

Årets skyddsombud
Skyddsombud som utmärkt sig och gjort något extra för just arbetsmiljön på sin arbetsplats har kunnat blivit nominerade av sin sektion under året, och det skulle visa sig att det i år kom in rekordmånga motiveringar och fina förslag på skyddsombud som gjort stora men också små betydande förändringar och med det förbättrat arbetsmiljön på just sina arbetsplatser.

På Kommunal Östs representantskap i november så skulle de närvarande således rösta på vem de tyckte hade gjort det bästa arbetsmiljöarbetet av de tio stycken som var nominerade och bland dessa kunde en vinnare koras och det var Mathias Fredriksson.

Vi har tidigare läst om Mathias Fredrikssons arbete i nummer två av Kommunal Östs medlemstidning i år. Men för er som missade hans förträffliga arbetsmiljöarbete ska vi bättra på era minnen så ni får reda på vad han gjort för att bli årets skyddsombud. Han jobbar på “Vår vårdcentral” i Katrineholm där han var med och startade upp ett projekt för att de märkte att det var dålig kommunikation mellan arbetsgivare och arbetare. Det var efter att han tagit hjälp av Kommunals regionala skyddsombud Ove Timarsson som berättade om arbetsmiljöverkets projekt om psykosocial arbetsmiljö som han fick idéen.
Mathias Fredrikssons projekt och idé var en “förbättringstavla”. Idé var enkel men ack så genial. En whiteboardtavla med magneter där alla kunde sätta upp sina idéer på som de hade om förbättringar och förändringar på vårdcentralen.

Förbättringstavla

Beroende av idéns art så tas den upp på antingen styrelse-, arbetsplats- eller kategorimöte med påföljande åtgärd och går vidare till en mindre projektgrupp som behandlar frågan eller så blir det snabba beslut tagna av chef och ledningsgrupp, berättar Mathias Fredriksson för medlemstidningen när vi är där och delar ut priset till honom.  Förslag, pågående och utvärdering så kan man följa sin idé på tavlan. Väldigt tydligt ser man nu också på tavlan till skillnad från förut att det faktiskt sker förändringar i arbetsmiljön. Han är också noggrann med att betona att det är ett samarbete mellan anställda och arbetsgivare annars skulle det inte fungera, menar han. Och det kräver också en del av personalen men det är det värt när man sen ser resultatet av det.

Mathias Fredriksson kan inte nog betona vikten av att gå Kommunals fackliga kurser, där han fått en hel del tips om hur man förbättrar arbetsmiljön. Själv har han snabbt gått från arbetsplatsombud till huvudskyddsombud på kort tid.
Innan vi firar vinsten med en bit tårta med förtroendevalda på Sektion Nordväst i Katrineholm frågar jag vad han ska göra med prischecken på 5000 kronor.

“...funkar ju alltid att fylla på några luckor med de pengarna,
säger Mathias Fredriksson när han berättar att han studerar just nu.
Han avslutar med ett varmt leende och säger
“...eller jag kanske bjuder mina kollegor på en middag”.