Emil Thyr vann priset Årets fackliga hjältedåd 2020

Emil Thyr är vinnare av priset Årets fackliga hjältedåd 2020
Foto: Kommunal Mitt
2020-06-16
Under LOs kongress den 15 juni delade LO Ung ut priset Årets fackliga hjältedåd 2020. Vinnare till det hedersfyllda priset blev Emil Thyr som arbetar som habiliteringspersonal i Nordanstigs kommun och är medlem i Kommunal. Emil vann priset till följd av sitt stora engagemang och fackliga arbete i Nordanstigs kommun förra året.

Varje år delar LO Ung ut ett pris till en person eller grupp som gjort en betydande insats inom fackföreningsrörelsen. Kravet för att kunna vinna är att gruppen eller personen är aktiva i något av LO-förbunden och är under 30 år.

Det var hösten 2019 som Emil, tillsammans med medlemmar i Kommunal, bland annat anordnade en demonstration och namninsamling för att protestera mot kommunens förslag att privatisera större delen av den kommunala hemtjänsten.

– Det här känns såklart superkul. Och jag vill givetvis dela det här priset med alla medlemmar som var drivande i att mejla politiker, måla plakat och sprida namnlistor, meddelade Emil direkt efter att han blev utsedd som vinnare.

Juryns motivering

Emil Thyr tog kampen för sina arbetskamrater och medlemmarna i Kommunal när socialdemokraterna i Nordanstigs kommun valde att lägga ut hemtjänsten på privata aktörer.

Under kampen har Emil anordnat en demonstration med över 100 deltagare för att visa att kommunals missnöje i den lilla orten Bergsjö. Han har gjort fortlöpande arbetsplatsbesök och drivit opinion i radio, lokaltidningar och sociala medier. Han har tagit striden i Kommunal och i LO-Distriktet, på partimöten och i byn, samhället och kommunen.

Emil har hela tiden stått fast vid sin socialdemokratiska övertygelse trots att han samtidigt stått upp mot de beslut om privatisering som fattades i kommunen av det styrande socialdemokratiska arbetarepartiet.

Genom Emil Thyrs handlingar har Kommunal stått starka, trygga och välinformerade. Emil är den starkaste eldsjälen genom tiderna i Nordanstigs kommun. Han har visat att unga inte är framtiden, unga är nu!

Läs en intervju med Emil Thyr inför prisutdelningen här >>

Mitt