Efter medlemmarnas krav - Socialdemokraterna vill satsa 20 miljoner på yrkesgrupper med lägst lön

I Göteborg har medlemmarna i Kommunal drivit frågan om arbetsmiljön för välfärdspersonalen. Bland annat har nattarbetande personal i Göteborgs stad tågat till kommunhuset för att belysa sina arbetsvillkor. Lokala företrädare har också ställt upp i en rad olika uppmärksammade intervjuer. Nu lyssnar Socialdemokraterna på välfärdspersonalen och vill satsa över 60 miljoner kronor på medarbetare i inom kommunen. En tredjedel är öronmärkta till välfärdspersonalens löner.

Socialdemokraterna i Göteborg har släppt sin budget. I den framgår att partiet satsar 60 miljoner på personalen i Göteborgs stad. Bland annat planerar de att sänka heltidsmåttet för nattarbetare till 33/h i veckan. De planerar också att göra en extra satsning på de yrkesgrupper som har lägst medianlön i Göteborg. Arbetskläder ska dessutom finnas tillgängliga för alla grupper som behöver dem.

Motiveringen till varför de tre reformerna behöver drivas genom är enligt kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofi Hermansson, bland annat de höga sjukskrivningstalen inom Göteborgs stad.

Sjukskrivningstalen är alldeles för höga. Vi har ett prioriterat mål om att pressa ner sjukskrivningstalen med systematiskt arbetsmiljöarbete och satsningar på det goda arbetet. Alla våra duktiga välfärdsarbetare förtjänar ett hållbart arbetsliv.

Jonas Attenius, personalansvarigt Kommunalråd i Göteborg anser att välfärdspersonalen tillhör de absolut viktigaste grupperna i Göteborg. Han anser att lönen för många medarbetare generellt är för låg.

Lönerna i välfärden är för många medarbetare alldeles för låga. Ojämlikheten mellan de högst betalda och lägst betalda i Göteborgs Stad drar iväg. För mig som personalansvarigt kommunalråd är mötet med medarbetarna bland det roligaste jag får göra i mitt uppdrag. Och vet ni vad nästan alla väljer att lyfta: Lönen. Därför går vi nu in med ett stort låglönelyft: 20 miljoner satsar vi direkt på att höja lönerna för de yrkesgrupper med lägst medianlön i Göteborgs Stad.

Kommunal Västs avdelningsordförande Anna Skarsjö har läst budgetunderlaget och välkomnar beslutet.

Att politikerna äntligen har lyssnat och tagit till sig av våra medlemmars åsikter är viktigt. Gång på gång ser vi att facklig-politisk samverkan har effekt. Självklart centralt men även lokalt. Socialdemokraterna i Göteborg har tagit till sig av den kritik som framförts av våra yrkesgrupper. Nu ger de ett tydligt budskap tillbaka.

Förslagen i korthet

* Tjänstgöringsgraden för nattarbetare sänks till 33 timmar i veckan

* 20 miljoner kronor satsas på yrkesgrupper inom välfärden med lägst medianlön

* Arbetskläder ska finnas tillgängliga för de yrkesgrupper som behöver dem