Efter fackligt arbete – nu anställs barnskötare i Falköping

Två kvinnor som jobbar fackligt i Falköping
Lisbeth och Camilla ifrån Falköping är glada över sin fackliga seger.
Foto: Sandra Rensfeldt
Camilla är barnskötare i Falköping
Camilla Wilsson är barnskötare från Falköping.
Foto: Sandra Rensfeldt
2016-03-18
Falköpings kommun har i många år drivit frågan att barnskötare inom förskoleverksamheten successivt ska ersättas med förskolelärare. Tack vare det fackliga arbete som Camilla Wilsson och Lisbeth Nord bedrivit har kommunen svängt i frågan. I februari i år annonserade Falköpings kommun om en ledig tjänst – en tillsvidareanställning till en utbildad barnskötare.

Camilla tycker om sitt jobb som barnskötare inom Falköpings kommun. Hon är Kommunals huvudskyddsombud inom förskolan i Falköpings Kommun och arbetar själv på en nyöppnad förskola där de just nu håller på att skola in femton ettåringar. Frågan om barnskötare och huruvida de ska anställas inom förskolan har diskuterats inom Falköpings Kommun i många år. Ofta var det så att kollegor som var barnskötare rekryterades när förskolelärartjänsterna inte blev tillsatta, men de anställdes bara på korta vikariat. Därför påbörjade Camilla tillsammans med Lisbeth Nord, Huvudskyddsombud inom samma förvaltning men mot skola, särskola och fritidshem, ett aktivt påverkansarbete för att kommunen åter ska anställa barnskötare för ungefär två år sedan.

Från början var det totalt stopp. Vi ska ha förskolelärare sa kommunen. Men jag såg ju att vi som jobbar som barnskötare har en otroligt viktig roll. Vår yrkesutbildning och kunskap kompletterar förskolelärarnas, säger Camilla. ”

Camilla och Lisbeth har sedan dess fört många och långa samtal med politiker, skolchefer och personalplanerare. Dessutom har de återkommande kallat skolchef och nämndordförande till möte med de fackliga arbetsplatsombuden inom förvaltningen. De har även skrivit öppna brev och debattartiklar i den lokala tidiningen riktade till de beslutsfattande cheferna och nämndordförandena.

Nyligen gav deras arbete resultat. Den 29 februari annonserade Falköpings Kommun om en ny tjänst. Man sökte en barnskötare till en tillsvidareanställning på en förskola.

Vi blev så glada. Det här visar att fackligt arbete lönar sig. Nu kan en barnskötare få fast jobb i Falköpings Kommun. Men det är också ett erkännande, att en barnskötares kunskap och erfarenhet är värd något, säger Camilla. ”