Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Debattartikel: Avtalsrörelse för trygghet, välfärd och jämställdhet

2016-03-30
Kommunal avser att teckna kollektivavtal som ökar reallönerna och säkerställer en rättvisare fördelning av löner. Lönegapet mellan tjänstemän och arbetare ökar. Fortfarande har män betydligt högre inkomst än kvinnor. Vi kräver högre löner och ersättningar, tryggare anställningar samt en extra lönesatsning för undersköterskor. Kommunal kräver att heltider är norm och att översyn av delade turer, helgtjänstgöring, arbetstid samt bemanning görs.

Ca 50 % av välfärdsarbetarna arbetar deltid vilket ger en snittinkomst på 15 600: - före skatt. En verkstadsarbetare tjänar i snitt 2 800: - mer än en undersköterska med likvärdig utbildning. Män tjänar i snitt 3,6 miljoner kronor mer än kvinnor under sitt yrkesverksamma liv på grund av att kvinnor arbetar deltid, har lägre lön, sämre arbetsmiljö och högre sjuktal. 9 av 10 undersköterskor är kvinnor. 7 av 10 kvinnliga pensionärer är beroende av garantipension.

Hälften av visstidsanställda undersköterskor, personliga assistenter och vårdbiträden kallas in vid behov eller arbetar per timme. Majoriteten har anställningsformen allmän viss tid. De sjuka och äldre drabbas då de är beroende av kontinuitet av personal. Daglönare hör inte till Sverige i modern tid.
Allt färre väljer att utbilda sig till undersköterska samtidigt som det behövs rekryteras 160 000 undersköterskor till år 2035.

Att arbeta inom välfärden kräver utbildning och kompetens. Det är inga enkla jobb. Kommunals medlemmar utför ett livsviktigt och kvalificerat arbete som är grunden i vår välfärd. De utför omvårdnads- och omsorgsarbete för äldre, sjuka och barn, varje dag, 24-7. De arbetar med service. De är först på plats när olyckan är framme. De kommunicerar med anhöriga. De tar oss tryggt och säkert till och från arbetet. De håller rent i lokaler där vi vistas. De sköter fastigheter och spolar isar och ser till att skidspår och gräsplaner är i gott skick. De lagar god och näringsriktig mat till barn, sjuka och äldre. De släcker bränder. Kommunals medlemmar står för trygghet. Men detta märks inte i plånboken varken när lönen för utfört arbete betalas ut eller när pensionen kommer.

Kommunal ställer dessa krav för att höja statusen på yrken inom våra avtalsområden och för att främja en god kvalité i välfärden. Kommunals medlemmar ska ha en lön att kunna försörja sig på och arbetsvillkor som inte skapar ohälsa. Familjeliv och social tillvaro ska kunna kombineras. Den strukturella värdediskrimineringen som finns idag, är inte acceptabel!

Sänkta löner och dåliga arbetsvillkor ger inte fler eller bättre jobb. Det missgynnar tillväxt och skapar oattraktiva yrken. Det bidrar inte till ett jämställt arbetsliv. Det skapar ohälsa.

Zara Leghissa, avdelningsordförande Kommunal Norrbotten
Cecilia Burman, sektionsordförande Arjeplog