De stoppade ensamarbete på nätterna i hemtjänsten i Hedemora

Till vänster bild på Kersti Strömberg till höger bild på vårdbiträde som får en kram av en brukare
Foto: Kommunal
2019-01-26
Att kommuner tvingas spara är tyvärr ingen ovanlighet. Men när Hedemora kommun ville införa ensamarbete för hemtjänstens nattpatrull snackade kollegorna ihop sig, skrev en konsekvensanalys och fick kommunen att lägga förslaget på is.

Vi ger oss inte utan kommer fortsätta kämpa för både vår egen och brukarnas trygghet

− Vi vet ju inte om de plockar fram förslaget igen, men vi ger oss inte utan kommer fortsätta kämpa för både vår egen och brukarnas trygghet, säger Kersti Strömberg arbetsplatsombud på nattpatrullen.

En nattpatrull arbetar med såväl, inplanerade besök för hjälp med läggning, toalettbesök och annan omvårdnad. Tillsynsbesök och insatser som kommer via brukarnas trygghetslarm. I Hedemora är det fyra personer per natt som är ute i två bilar. En inne i centralorten och en ute på landsbygden.

− Är man ute på landet, kan bet bli upp åt 35 mil i bil under en natt och att göra det själv är inte så kul. Men det är också så att när en kör så sysslar den andra med dokumentation och annat. Det går ju inte göra det när man kör, säger Kersti Strömberg.

Att stoppet för ensamarbetet handlar om trygghet både för personal och brukare är något som Kersti Strömberg återkommer till flera gånger under vårt samtal. Hon säger att det handlar om både säkerhet, men också om möjligheten att på ett tryggt sätt hjälpa brukarna särskilt vid ett larm.

− Blir vi färre så kommer de bli längre väntetider för brukarna, vi kommer också behöva till kalla räddningstjänst oftare för att kunna hjälpa till om någon ramlat, säger  Kersti Strömberg.

Säkerheten för personalen är också något som Kersti Strömberg vill trycka på.

− Det händer tyvärr mycket skit på nätterna här i Hedemora och då känns det bättre att ha någon med sig. Men det behöver inte heller bara vara risken för våld, man kan ju ramla och slå sig och ute på landsbygden finns det inte alltid mobiltäckning, säger hon.

Skulle vi behöva jobba så varje kväll, då tror jag inte många vill vara kvar.

Det har hänt att personalen fått åka själva på larm ibland, som när Kersti Strömberg och kollegan Patrik fick invänta en ambulans hos en brukare samtidigt som det kom in ett annat larm. Patrik stannade med brukaren och Kersti Strömberg åkte på larmet.

− Det var fredagsnatt och massor med folk ute som väsnades, och då sa jag till Patrik när jag kom tillbaka att ”det här kändes inte alls bra”, jag menar de vet ju inte vad vi har i våra bilar. De kan tro att vi har både kanyler och piller där, även om vi inte har det. Skulle vi behöva jobba så varje kväll, då tror jag inte många vill vara kvar.

− Vi är där för brukarna, och ska vi kunna ge en trygg och värdig omvårdnad så kan vi inte jobba själva vi måste vara två, avslutar Kersti Strömberg.