Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Bussförarens dag Vänerväst

Robert Darelius, bussförare vid blå buss
Foto: Sandra Rensfeldt
2017-03-17
Idag firas bussförarens dag runt om i världen. Vårt arbetsplatsombud Staffan Dunér från Vänersborg, var den som tog initiativet till Sverige 2014. Sedan dess är bussförarens dag en av årets alla temadagar. Idag vill vi lyfta fram Robert Darelius, bussförare från Tvärred utanför Ulricehamn.

Robert Darelius är bussförare från Tvärred utanför Ulricehamn och ett av våra Regionala fackliga ombud. Robert är mycket ute på bussdepåerna och träffar medlemmar och arbetsgivare. Dessutom stöttar han arbetsplatsombuden inom trafiksektorn till exempel vid förhandlingar. Där det inte finns ombud är det han som sköter det fackliga förhandlingsarbetet. Att Robert själv är bussförare gör att våra medlemmar känner att han förstår deras situation och deras frågor kring jobbet.

Vad är bäst med att vara bussförare?
Framför allt att det är ett socialt jobb. Jag gillar verkligen att träffa människor. Dessutom känns det fritt trots tidtabellerna. Om problem uppstår på linjen eller på beställningskörningen är det oftast jag som förare som löser dom.

Vilken funktion fyller bussförarens dag?
Den lyfter fram en viktig yrkesgrupp i samhället som får vardagen att fungera för otroligt många människor. Allt från skolbuss, linje- till beställningstrafik.

Hur har bussförarna det på jobbet i Vänerväst?
Jag får ofta många frågor om anställningsformer och pressade scheman. Eftersom bussföraren kör skolbarn och pendlare till och från skola och arbete så blir det oftast långa arbetsdagar.

Finns det något man kan göra som resenär för att underlätta för bussföraren?
Bara att säga hej när man kliver på bussen gör stor skillnad för oss som kör. Även att vara trevlig och att ha förståelse för eventuella förseningar underlättar också. Och är man beredd med pendlarkort eller betalkort när man kliver på bussen går allt smidigare.

Vilka utmaningar finns i bussbranschen?
Bristen på bussförare – i hela Sverige behövs 4200 nya förare och det märks även hos oss. Att få till bra scheman är också en utmaning. Det är också otroligt viktigt att få in fler kvinnor och unga i branschen. Från ett fackligt perspektiv så ser jag att man skulle komma till rätta med en del av utmaningarna om man höjer lönen och förbättrar arbetstiderna.

Vad vill du skicka för hälsning till dina kollegor idag?
Kollegor - var stolta över den viktiga service ni utför varje dag och kör lugnt.