Bristen på arbetskläder är diskriminering tycker sektion Orust

Kommunal Orust har fört en mycket långdragen kamp för arbetskläder åt medlemmarna inom skolverksamheten. Följande brev skickades till alla ordinarie politiker i Orusts kommunstyrelse den 26 maj 2015.

Kommunal sektion Orust har sedan 2010 fört en diskussion med arbetsgivaren där vi krävt arbetskläder åt våra medlemmar inom skola och förskola. Vi är nu förvånade och kritiska till arbetsgivarens förslag till riktlinjer gällande arbetskläder/skyddskläder där samtliga förvaltningsområden förutom just Lärande, har rätt till arbetskläder.

Kommunal hävdar att personal som arbetar på förskolan, eller ute på skolgården med barn i fritidsverksamhet, har rätt att få lämpliga kläder som tål alla väderlekar, precis som inom de mansdominerade yrkena. Barnskötare, till exempel, är ute året runt, i regn och rusk med barnen. De behöver tåliga skor och kläder för alla säsonger som står emot kyla och väta och tål att tvättas och torkas gång på gång. Även de kläder som används inomhus slits mer än normalt. Inte bara färg och lim, utan även mindre trevliga saker hamnar på personalens kläder då de hjälper de små med hygienen och med snoriga näsor.

Då smittsamma sjukdomar, som vinterkräksjukan, går på avdelningen förväntas att personalen ska tänka extra mycket på hygienen, vilket förstås också gäller textilierna som ska tvättas ofta och i hög temperatur.

Bristen på arbetskläder är av ovanstående skäl ett arbetsmiljöproblem, vilket kommunens politiker i egenskap av arbetsgivare är ytterst ansvariga för. Barnskötarna, som idag själva bekostar sina arbetskläder, får betala tusentals kronor per år för detta, utan ersättning från arbetsgivaren. I mansdominerade yrken hade det setts som oacceptabelt att man tvingas köpa flera uppsättningar klädesplagg för att kunna utföra sitt jobb.

Vi kan inte se det som något annat än ett jämställdhetsproblem i Orust kommun, då de mansdominerade yrkesgrupperna inom kommunen hela tiden har haft klädkonton som väl tillgodoser behoven. I arbetsgivarens förslag till riktlinjer gällande arbetskläder/skyddskläder har dessutom Miljö- och byggnadsförvaltningen prioriterats före Lärande, något som vi är mycket undrande över.

Ytterligare en fördel om samtliga inom förskole- och skol- och fritidsverksamheten skulle ha kommunens profilerade arbetskläder, är en ökad trygghet då det tydligt visar vilka som arbetar inom verksamheten.

Kommunal förväntar sig nu att våra folkvalda politiker ska ta sitt ansvar som arbetsgivare för de kommunanställda och inkludera arbetskläder i budgeten för 2016, även för den länge eftersatta gruppen inom förvaltningsområde Lärande.

Skyddsombudet Gunilla Olsson Ängsbergets förskola
Skyddsombudet Ulla Vallberg Ängås förskola