Bra saker att tänka på i sommar

Tjej i vit klänning blickar ut mot rött vallmofält.
Foto: Lina Arvidsson.
2020-07-13
Äntligen sommar! Oavsett om du är ledig eller jobbar under sommarmånaderna finns det några saker som kan vara bra att hålla koll på.

Du får hjälp av Kommunal hela sommaren

Allmänna fackliga frågor

Har du frågor om anställningsvillkor, regler på arbetsplatsen, försäkringar eller annat? Kontakta Kommunal Direkt (010-442 70 00), som har öppet på vardagar klockan 8-18 till och med den 26 juni och vardagar klockan 8-16 från och med den 29 juni till och med den 7 augusti.  Du kan alltid mejla direkt@kommunal.se

Kommunal Direkt

Frågor som rör ditt medlemskap

Har du frågor om ditt medlemskap? Till exempel om din medlemsavgift, längre sjukskrivning eller om du byter arbetsplats. Kontakta Kommunals medlemscenter på telefon 010-442 70 00 (knappval 3) vardagar klockan 8.30-12.00, som vanligt.

Kommunals medlemscenter

Om a-kassan

Du når Kommunals a-kassa, som är en egen organisation, på telefon 0771-25 80 00 alla vardagar klockan 9-12 hela sommaren, som vanligt.

Kommunals-kassa

Läget om corona

Vi följer utvecklingen av coronaviruset covid-19. Läget kan snabbt förändras och därför samlar vi information och uppdaterar den kontinuerligt på den här sidan.

Aktuell information om corona

Varmt på jobbet?

Det finns regler om hur kallt eller varmt det får vara på arbetsplatser inomhus. Arbetsgivaren är skyldig följa reglerna.

Hur varmt får det vara på jobbet?

För dig som sommarjobbar

Sommarjobbet är ett perfekt tillfälle att skaffa nya erfarenheter och kontakter. Här kommer en checklista för att pricka av allt det praktiska.

Det här gäller kring  lön, avtal och semester för sommarjobbare

Timmis, vik eller säsongare

Kommunal hjälper dig som har en tidsbegränsad anställning att få koll på ditt anställningsavtal, lönespecen och vägen till fast jobb.

Trygghet och koll för dig som ännu inte har fast jobb

Semesterersättning

Du som arbetar i kommun, landsting, kyrkan och vissa privata bolag har 31 semesterdagar från 40 års ålder och 32 dagar från 50 år. Du som är 39 år och yngre har 25 semesterdagar. Du som är timavlönad och arbetar enstaka dagar eller jobbar på anställning som är kortare än tre månader får istället en utbetalning i pengar. Storleken på semesterersättningen bestäms av ditt kollektivavtal; dock är den minst tolv procent.

Mer om semesterersättning

Gå en digital utbildning

Regnigt ute? Eller är du bara trött på att ligga i hängmattan? Med Kommunals digitala utbildningar får du mer koll, mer trygghet och mer utveckling. Varje del av utbildningen tar bara några få minuter, men kan förändra ditt liv.

Kommunals digitala utbildningar